Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
[OPGELOST] Ik zit nog met een paar basisvragen...
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sabazios
n00b
n00b

PostPosted: Mon Apr 04, 2005 12:20 pm    Post subject: [OPGELOST] Ik zit nog met een paar basisvragen... Reply with quote

Hey,

Ik heb me hier zopas geregistreerd omdat ik nu al een tijdje met enkele vragen zit.
Ik heb al verscheidene keren op het punt gestaan om gentoo te installeren maar altijd weerhoudt mijn twijfel me ervan om hieraan te beginnen. Ik gebruik al een dik half jaar debian sarge na 1 maandje met suse te zijn begonnen en heb ook nog ubuntu draaien op oude pc. Maar reeds van in het begin heeft gentoo tot mijn verbeelding gesproken en ben ik dus zeker van plan dit ook een kans te geven maar toch zit ik nog met enkele vragen die bepalen wanneer ik dit zal doen.
Ik weet dat iedereen zeer lovend is over portage (zoals ook iedereen lovend is over apt-get), maar toch heb ik hier mijn grootste twijfels over. Ik heb gelezen dat je (in tegenstelling tot debian) bij installatie van programma's zelf de config-files moet beginnen editen en dit lijkt me ook zeer leerrijk maar ik vraag me wel af of je bij elke update dit opnieuw moet doen of enkel eerste keer en dan heel uitzonderlijk nog eens. Dus ik vraag me eigenlijk vooral af hoe goed het updaten/upgraden gaat onder portage, is dit zeer tijdrovend of kun je na "emerge -world en nog iets zeker" (zal ik pas onthouden bij gebruik) de pc gerust achterlaten en rustig laten compileren zonder zelf nog met veel werk te zitten?
Indien ik een stage 3 install wil doen met 512mb ram en processor XP2500+ en ik wil een werkende kde en openoffice (desktop-pc dus nog enkele andere progs dus ook vermoedelijk) hoeveel tijd moet ik dan reken dat deze moet compileren (zal vermoedelijk een genkernel gebruiken)? Of valt dit niet in te schatten?
Iemand die me eventueel uit eigen ervaring kan zeggen waarom hij bij gentoo is uitgekomen/gebleven (evt. na debian te hebben geprobeerd) zonder een distrowar te starten, dus puur uit eigen ervaring zonder andere distro's te beginnen afbreken? Ik zelf zie vooral de community als een enorm voordeel t.o.v. debian en als gevolg van deze community de talrijke documentatie en dan heb ik uiteraard de distro zelf nog niet geprobeerd en kan ik daar dus nog niet over oordelen.
Klopt het dat de 2005.0 release nogal wat bugs bevat t.o.v. de oudere of is dit onzin? (Ben dit in mijn lange informatiezoektocht ergens tegengekomen)

Alvast bedankt en mvg,
Sabazios.

PS: als nieuw geregistreerd lid zeg ik uiteraard aan iedereen hallo :)

Last edited by Sabazios on Mon Apr 04, 2005 12:40 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate

PostPosted: Mon Apr 04, 2005 12:36 pm    Post subject: Re: Ik zit nog met een paar basisvragen... Reply with quote

Sabazios wrote:
Ik weet dat iedereen zeer lovend is over portage (zoals ook iedereen lovend is over apt-get), maar toch heb ik hier mijn grootste twijfels over. Ik heb gelezen dat je (in tegenstelling tot debian) bij installatie van programma's zelf de config-files moet beginnen editen en dit lijkt me ook zeer leerrijk maar ik vraag me wel af of je bij elke update dit opnieuw moet doen of enkel eerste keer en dan heel uitzonderlijk nog eens.

Dit is eenmalig idd, je kunt af en toe na het updaten een waarschuwing krijgen dat je ff etc-update moet runnen, hierbij een beetje opletten kan geen kwaad, maar verder... neuh.
Quote:
Dus ik vraag me eigenlijk vooral af hoe goed het updaten/upgraden gaat onder portage, is dit zeer tijdrovend of kun je na "emerge -world en nog iets zeker" (zal ik pas onthouden bij gebruik) de pc gerust achterlaten en rustig laten compileren zonder zelf nog met veel werk te zitten?

Het is inderdaad gewoon een "emerge sync && emerge world -uDa" wat je doet, daar hoef je niet bij te zitten.
Quote:
Indien ik een stage 3 install wil doen met 512mb ram en processor XP2500+ en ik wil een werkende kde en openoffice (desktop-pc dus nog enkele andere progs dus ook vermoedelijk) hoeveel tijd moet ik dan reken dat deze moet compileren (zal vermoedelijk een genkernel gebruiken)? Of valt dit niet in te schatten?

KDE (de gehele DE, dus niet alleen kdebase + kdelibs) duurt op mijn 2400+ ongeveer 8 uur. Openoffice idem dito, maar daar is ook een binary van (emerge opeoffice-bin), dus dat scheeld een hoop onnodige compileertijd.
Quote:
Iemand die me eventueel uit eigen ervaring kan zeggen waarom hij bij gentoo is uitgekomen/gebleven (evt. na debian te hebben geprobeerd) zonder een distrowar te starten, dus puur uit eigen ervaring zonder andere distro's te beginnen afbreken? Ik zelf zie vooral de communitie als een enorm voordeel t.o.v. debian en als gevolg van deze communitie de talrijke documentatie en dan heb ik uiteraard de distro zelf nog niet geprobeerd en kan ik daar dus nog niet over oordelen.

Gentoo geeft je een grotere flexibiliteit dan een binary distro, zoals Debian.
Quote:
Klopt het dat de 2005.0 release nogal wat bugs bevat t.o.v. de oudere of is dit onzin? (Ben dit in mijn lange informatiezoektocht ergens tegengekomen)

Voor zover ik weet is dit de beste livecd sinds 2004.0!

Quote:
PS: als nieuw geregistreerd lid zeg ik uiteraard aan iedereen hallo :)

Hoi :)
Back to top
Vulpes_Vulpes
Apprentice
Apprentice

PostPosted: Mon Apr 04, 2005 12:43 pm    Post subject: Reply with quote

Hallo Sabazios,

er zijn voor Gentoo verschillende conf update tools. Bijvoorbeeld ect-update of dispatch-conf. Zelf gebruik ik de laatst genoemde altijd. Vaak is er na een emerge -uDav world wel het een en ander te updaten. Met deze tools is dat een fluitje van een cent. Vaak kan je ook gewoon de oude conf blijven geruiken.

Als je OpenOffice.org gaat gebruiken wil ik je aanraden om app-office/openoffice-bin te gebruiken. Dat is een binary versie. Maar dit scheelt je echt heel erg veel tijd.

De documentatie van Gentoo is ook echt een reden om deze distro te gaan gebruiken. Ik sta er zelf vaak van versteld van wat ik allemaal terug kan vinden via dit forum, de Gentoo documentatie, Gentoo wiki en Google (groups).

De versies van Gentoo zijn niet erg van belang. Het is eigelijk een afspiegeling van de packages die op het moment van uitkomen van de cd stabiel waren. Je kan ook een oudere cd versie gebruiken voor het installeren. Na het updaten is je systeem weer helemaal bij.

Ik zou zeggen: "Probeer het gewoon een keer!". :D
Back to top
Q-collective
Advocate
Advocate

PostPosted: Mon Apr 04, 2005 12:45 pm    Post subject: Reply with quote

slom0rt ;)
Back to top
Sabazios
n00b
n00b

PostPosted: Mon Apr 04, 2005 2:11 pm    Post subject: Reply with quote

Bedankt al voor de antwoorden. Is zoals ik gehoopt had en dus ga ik gentoo installeren wanneer ik een beetje meer tijd heb. Mijn nieuwsgierigheid is nu natuurlijk nog extra aangewakkerd en dus zal het vermoedelijk niet te lang meer duren. Eerst nog wat schrijven aan een scriptie :? en dan eens amuseren.

mvg
Sabazios
Back to top
racoontje
Veteran
Veteran

PostPosted: Tue Apr 05, 2005 7:59 am    Post subject: Reply with quote

Als je niet vergeet om bij problemen meteen forums.gentoo.org te raadplegen kan er echt bijna niks mislopen (tenzij PEBKAC) :-)
Back to top
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum