View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
IVIikko Tux's lil' helper
|
Posted: Sun Aug 20, 2006 9:30 pm Post subject: IRSSI + UTF-8 -ongelma |
|
|
Jeps, elikkä minulla on parikin ongelmaa, joihin en vielä vastausta ole löytänyt. Voi olla, ettei tämä ole täysin oikea paikka tälle aiheella, mutta kun kumminkin Gentoo alla, joten kysäsen täältä tätä.
Elikkä pystytin pari viikkoa sitten palvelimen Gentoolla varustettuna irkkaustarkoituksiin. Nyt ongelmakseni on koitunut seuraavanlaisia ongelmia:
1. Olen saanut ääkköset toimimaan muuten hyvin UTF-8:lla, mutta ainoana ongelmana on, että isot ääkköset (Å, Ä ja Ö) eivät näy kunnolla, vaan tulee jotain siansaksaa sen tilalle ja irssi bugaa. Yhdistän palvelimeeni siis ssh-yhteydellä Windowsin puolelta Nutty-ohjelmalla. En kumminkaan usko että vika on tässä. Olen kuullut, että muillakin on ollut samaa ongelmaa, mutta vastausta en vielä ole saanut. Pitääkin vielä kokeilla Linuxin puolelta ääkkösien näkyvyyttä, ilmoitan jos eroaa jotenkin windows + putty -yhdistelmästä.
EDIT: Jep, eipä Linuxilla toimi sen paremmin.
2. Kuinka Irssillä voi UTF-8 päällä liittyä jollekin kanavalle, mikä käyttää nimessään ääkkösiä?
Luulisin ettei tällä ole mitään merkitystä, mutta mainitsempahan kumminkin. Gentoon lokaaleja käännellessäni jätin sv_FI -lokaalit pois. Käänsin fi_FI ja en_US -lokaalit. Tässä vielä listaus tämänhetkisistä:
en_US
en_US.utf8
fi_FI
fi_FI.utf8
fi_FI@euro
Kiitos jo etukäteen. |
|
Back to top |
|
|
Paapaa l33t
|
Posted: Thu Aug 24, 2006 9:47 am Post subject: |
|
|
Pari kyssäriä: 1. Mitä sanoo "locale"? 2. Toimiiko ääkköset täysin muualla kuin irssissä, esim. juuri xtermissä, entä konsolissa? |
|
Back to top |
|
|
Obi-Lan Apprentice
|
Posted: Fri Aug 25, 2006 5:11 am Post subject: |
|
|
Mitä sulla on tiedostoissa
Code: |
/etc/rc.conf
/etc/conf.d/consolefont
|
Ja mulla ei ainakaan ole käytössä muita lokaaleja kuin fi_FI.UTF8... |
|
Back to top |
|
|
IVIikko Tux's lil' helper
|
Posted: Mon Aug 28, 2006 10:38 am Post subject: |
|
|
locale kertoo tällaista:
LANG=
LC_CTYPE="POSIX"
LC_NUMERIC="POSIX"
LC_TIME="POSIX"
LC_COLLATE="POSIX"
LC_MONETARY="POSIX"
LC_MESSAGES="POSIX"
LC_PAPER="POSIX"
LC_NAME="POSIX"
LC_ADDRESS="POSIX"
LC_TELEPHONE="POSIX"
LC_MEASUREMENT="POSIX"
LC_IDENTIFICATION="POSIX"
LC_ALL=
En ole asentat X:ää koneeseen, kuitenkin niin vähän tulisi käytettyä. Itse koneelta ei ääkköset toimi, taitaa olla päällä en_US -lokali. Varmaan vika on siinä, tietääkö joku kuinka saan sen päälle? Käytän irssiä siis ssh:n yli toiselta koneelta.
/etc/rc.conf:
UNICODE="yes"
EDITOR="/bin/nano"
/etc/conf.d/consolefont:
CONSOLEFONT="lat9w-08" |
|
Back to top |
|
|
Paapaa l33t
|
Posted: Mon Aug 28, 2006 10:41 am Post subject: |
|
|
Kuten huomaat, on locale väärä. Seuraapa näitä ohjeita ja katso auttaako:
http://www.gentoo.org/doc/en/utf-8.xml
Tuon "locale" komennon siis pitää listat haluamasi locale, esim. "en_US.UTF-8". |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|