View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
jenkler Apprentice
Joined: 28 Apr 2003 Posts: 223 Location: Sweden - Stockholm
|
Posted: Tue Sep 02, 2014 11:13 am Post subject: Hur går det med alla Gentoo personer i Sverige |
|
|
Har ju använt Gentoo i så många år att jag knappt kommer ihåg när jag börja. Desutom så älskar jag det pga att det är bästa disten ever ;)
Har vi några aktiva svenskar kvar i detta forum? Har ju startat en liten datafirma nu så om ni behöver hjälp så finns jag här _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
kallamej Administrator
Joined: 27 Jun 2003 Posts: 4980 Location: Gothenburg, Sweden
|
Posted: Fri Sep 05, 2014 4:47 pm Post subject: |
|
|
Jag är kvar, men inte alls lika ofta som förr. Det mesta är ju så stabilt numera... _________________ Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Fri Sep 05, 2014 6:06 pm Post subject: |
|
|
Hehe, jo men det är väl en bra sak Du är ju Site Admin ju, o då måste man ju vara kvar _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
svullo n00b
|
Posted: Mon Dec 22, 2014 9:23 pm Post subject: |
|
|
Av en tillfällighet hittade jag ett av mina inlägg sedan många år tillbaka på detta forumet, började läsa dom inlägg jag skrivit och blev nästan lite nostalgisk. Därpå hittade jag denna tråd och återskapade mitt lösenord för forumet. Jag började åka Gentoo runt 2004 när jag tröttnat på RedHat (Eller var det för dom blev kommersiella?) och var väldigt patriotisk med det fram tills jag började jobba med IT då det (tyvärr) visade sig finnas en del Windows där ute. Blev dock lite sugen på att ta upp Gentoo igen då jag aldrig har haft så kul med en dator som på den tiden Gentoo rullade på den. Vad har hänt sedan jag slutade använda Gentoo, ungefär runt 2008-2009? Några stora förändringar som man bör veta om? =) _________________ Whiskey on the rock! |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Tue Dec 23, 2014 12:24 pm Post subject: |
|
|
Gentoo är och kommer alltid vara den bästa disten i min mening. Det som är så skönt är att allt bara funkar som det ska göra. Jag kör det på allt, och då menar jag allt.
Quote: | Några stora förändringar som man bör veta om? =) |
Nja, inget speciellt om man ser det på användarnivå. Dock så är det ju det som är så bra, tror att du kommer känna din hemma
Jag kör efter detta för att hålla mitt system rent och fint: Gentoo Emerge and ebuild tools
Detta är bra ifall du vill fixa en gammal installation _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Last edited by jenkler on Tue Jan 05, 2021 6:20 pm; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
hedmo Veteran
|
Posted: Sun Jan 18, 2015 12:59 pm Post subject: |
|
|
Håller med kallamej.allt bara funkar och ja! Jag kör gentoo på allt från ps3 till mitt nya project " bilbanan"
utom plattor och mobiler.man börjar märka att man blir lite ringrostig nu när det inte är så mycket underhåll.
MVH hedmo |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Sun Jan 18, 2015 1:05 pm Post subject: |
|
|
Själv så är det ju nytt år nu. Har nyårslöfte att inte starta nya projekt. Fokus 2015 blir min konsultfirma och tummenur.nu projektet _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
svullo n00b
|
Posted: Sun Dec 09, 2018 9:21 am Post subject: |
|
|
För att hålla denna tråden vid liv..
Jag fick ett Gentoo-återfall så jag investerade i en ny dator.
Efter många timmars research så blev det ett system med en AMD Ryzen 7 2700, generation 2, 16Gb DDR4, en riktgit snabb nvme-disk och ett mellanklass Nvidia-gfx.
I vanlig ordning så bootade mitt nya Gentoo-system på första försöket, men jag gjorde klassikern att glömma lägga till stöd för mitt USB-host i kernel, det blev svårt att logga in efter boot.
(Upp med livecd, chroota, och gör om gör rätt... )
Nu, något dygn senare kompileras det sista för Plasma, så förhoppningen är att ha ett skrivbordsystem igång inom kort.
Jag ältade mycket fram och tillbaka när jag skulle välja service manager, systemd känns lite modernare men min uppfattning efter ha läst runt lite är dock att OpenRC är det som gäller för Gentoo. Kanske kommer jag switcha över till systemd, eller köra systemd parallellt med OpenRC (Ska tydligen gå)
Hur går det för er, några Gentoo-installationer på G? _________________ Whiskey on the rock! |
|
Back to top |
|
|
kallamej Administrator
Joined: 27 Jun 2003 Posts: 4980 Location: Gothenburg, Sweden
|
Posted: Tue Dec 25, 2018 3:32 pm Post subject: |
|
|
svullo wrote: | Hur går det för er, några Gentoo-installationer på G? |
I brist på akut uppgraderingssug har jag istället räddat en ivy bridge-bestyckad arbetsstation från att gå i skrotbingen på jobbet. Planen är att göra mer än att bara titta på åtta små pingviner från en installations-CD från 2010.
Verkar vara något högljudd tyvärr, men det kanske ordnar upp sig när den får lite modernare kernel etc. _________________ Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat |
|
Back to top |
|
|
hedmo Veteran
|
Posted: Sat Dec 29, 2018 8:04 am Post subject: |
|
|
svullo wrote: | Hur går det för er, några Gentoo-installationer på G? |
fick tag i en halvtrasig Alienware 17 r2 i julklap av mig själv som behövde lite kärlek och självklart
en smak av Gentoo.en jättebra julklap tyckte jag men inte frugan . |
|
Back to top |
|
|
kissemisse n00b
|
Posted: Mon Apr 13, 2020 7:54 am Post subject: |
|
|
Hej
Körde Gentoo för länge, länge sen och nu när Windows 7 stödet försvann så tänkte jag att varför inte försöka köra Linux istället - blev då automatiskt Gentoo igen! Jag trivs här och kan nog inte tänka mig någon annan distribution.
Egentligen kan jag inte Linux vidare bra, men jag har fått ett fungerande system och det känns som att man har saker att göra här varje dag. |
|
Back to top |
|
|
hedmo Veteran
|
Posted: Tue Apr 14, 2020 12:42 pm Post subject: |
|
|
kissemisse
det är mycket att göra i början men sedan så flyter det bara på om du inte väljer att göra som jag och prova nya saker hela tiden |
|
Back to top |
|
|
Hund Apprentice
|
Posted: Tue Jun 29, 2021 4:25 am Post subject: |
|
|
Jag hänger här också! Dock verkar det som att den svenska gemenskapen för Linux i allmänhet är helt borta. Det är lite synd tycker jag! När jag började med Linux för många år sedan fanns det fortfarande en levande och härlig gemenskap. :) _________________ Collect memories, not things. |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Tue Jun 29, 2021 1:05 pm Post subject: |
|
|
Finns många svenskar. Jag sitter mycket på IRC och fokar ganska mycket på Alpine Linux just nu. Dock så kommer Gentoo alltid finnas i mitt hjärta. _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
sdaffis Tux's lil' helper
|
Posted: Tue Jan 25, 2022 11:07 am Post subject: |
|
|
Passar på att slänga in ett meddelande här också
Körde väldigt mycket Gentoo 2003-2006 och har återupptäckt det nyligen.
Har inte hängt något på IRC alls men kanske borde ta upp det? _________________ Believe the lie |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Tue Jan 25, 2022 12:20 pm Post subject: |
|
|
Tiden bara går, here we go 2022!
Själv så arbetar jag på med drift för mina kunder. Har några Gentoo burkar men mest så är det Alpine Linux + lxc som gäller nu. Gentoo är dock den bästa disten om man vill lära sig mycket om Linux och det ligger varmt i hjärtat. Har nu även börjat leverera webbhotell med vid sidan av systemförvaltningen
Bara att kämpa på! _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
Hund Apprentice
|
Posted: Wed Feb 09, 2022 11:11 am Post subject: |
|
|
Om ni hänger på IRC får ni gärna besöka #Linuxkompis på Libera.Chat eller linuxkompis@groups.snikket.linuxkompis.se på XMPP/Snikket. De är båda bryggade mellan varandra. :) _________________ Collect memories, not things. |
|
Back to top |
|
|
gunnarf n00b
|
Posted: Sat Jul 29, 2023 10:02 am Post subject: |
|
|
Fick just idén att installera Gentoo på min gamla arbetslaptop från 2004 (körde Gentoo på vanlig pc för en massa år sedan). Började med att inte läsa ordentligt fdisk-konfigurationen, så när grub skulle installeras, så funkade det sådär när jag inte hade gjort disken BIOS-boot-klar Bara att börja om från början, men det är så man lär sig (att läsa innantill).
Nu rullar en hardened version utan X på laptopen.
Jag går bet på att få svenskt tangentbord, vilket är lite irriterande, men med keymap "de" så får jag i alla fall /| o [{}] på rätt ställe.
Ska nu bara få igång wifi på burken också. Får se vart det leder
Gunnar |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Mon Jul 31, 2023 1:25 pm Post subject: |
|
|
Har själv varit borta ett tag från Gentoo men fick faktiskt ny energi för jag behövde custum linux för ett crypto projekt. Saken är den att Alpine är bra och litet men kompatibilitet pga musl istället för glibc gör att det blir problem ibland
Som tur så slipper man kompilera från början med en stage 3 så det var givet denna gång
För övrigt så funkar Gentoo riktigt bra med WSL om man behöver Windows! _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
Hund Apprentice
|
Posted: Mon Jul 31, 2023 5:43 pm Post subject: |
|
|
gunnarf wrote: | Fick just idén att installera Gentoo på min gamla arbetslaptop från 2004 (körde Gentoo på vanlig pc för en massa år sedan). Började med att inte läsa ordentligt fdisk-konfigurationen, så när grub skulle installeras, så funkade det sådär när jag inte hade gjort disken BIOS-boot-klar :D Bara att börja om från början, men det är så man lär sig (att läsa innantill).
Nu rullar en hardened version utan X på laptopen.
Jag går bet på att få svenskt tangentbord, vilket är lite irriterande, men med keymap "de" så får jag i alla fall /| o [{}] på rätt ställe.
Ska nu bara få igång wifi på burken också. Får se vart det leder
Gunnar |
Har du lagt till `keymap="sv-latin1"` i filen `/etc/conf.d/keymaps`? Du behöver starta om keymaps efteråt: `rc-service keymaps restart`. Efter det borde du få svenska på tangentbordet. :) _________________ Collect memories, not things. |
|
Back to top |
|
|
paddlaren Tux's lil' helper
|
Posted: Sat Oct 19, 2024 4:17 pm Post subject: |
|
|
Tjenixen,
Har plockat med Gentoo sedan 2005 eller tidigare och varit med länge här på forumet men det är första gången jag kom på tanken att kolla in det skandinaviska forumet. Ser att ni andra har varit med ännu längre, men på den tiden var jag nöjd med jobbdator där vi körde SunOS och sedan Sun Solaris. Det var tider det. Sparc-processor och 25" SUN-skärm av superkvalitet lyfte man inte på egen hand... Har fortfarande ett Sun Type-4 tangenbord liggandes med speciella copy/paste tangenter till vänster.
Är utvecklare sedan 90-talet och IT/Verksamhets/Företagsarkitekt med eget företag där jag som IT-chef över mig själv har valt en (nästan) helt windowsfri miljö, mestadels baserat på gentoo. Fast frugan får Debian/TuxedoOS numera - hon tyckte gentoo var för krångligt fast hon är hängiven både Linux och KDE
// Erik |
|
Back to top |
|
|
jenkler Apprentice
|
Posted: Mon Oct 21, 2024 1:41 pm Post subject: |
|
|
Tjena Erik!
Kul att höra! Kör även jag eget men pysslar med ganska mycket
- Hemsidor
- IT-support
- Drift
- Office 365 + Google Workspace
Jag kör typ nästan alla system. Min nya favorit är Alpine Linux vilket är minimalt och fint. Dock så kör jag fortfarande Gentoo i WSL faktiskt. Eftersom jag har blandade kunder så blir det mycket Windows men som gammal räv så lär man sig att man ska använda rätt system på rätt plats
Dont be a stranger / kolla in min site om du är mer intresserad
BTW: värt att nämna att även att det finns en discord för Gentoo med om man använder detta _________________ Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english. |
|
Back to top |
|
|
|