View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
spectre_be n00b
Joined: 07 Aug 2003 Posts: 8 Location: Belgium
|
Posted: Mon Jan 05, 2004 12:52 pm Post subject: nabij opgave: quake3 *met* geluid |
|
|
hey iedereen,
ik zit hier met een ecs elite k7s5a mainboard met een SiS chipset (7012) en ik probeer al *zeer* lange tijd quake3 aan de gang te krijgen *met* geluid.
kheb de forums hier afgeschuimd en er zijn inderdaad een pak threads over dit onderwerp maar nix en dan ook nix heeft mij kunnen helpen
Ik heb een tijd geleden toch maar terug alsa geinstalleerd omdak quake3 met OSS na de eerste map altijd crasht. daar werd aangebracht dat alsa met oss emulatie dit zou oplossen.
nu zou ik gewoon graag weten, heeft iemand dit al effectief aan de gang gekregen met een 2.4 kernel met mijn onboard sound ?
het lijkt misschien onozel maar quake3 is zowat het enige spel dat ik nog af en toe 'ns speel en is in feite de enige reden waarom ik nog een windows xp installatie staan heb.
ik krijg steeds volgende fout
------- sound initialization ------- Could not mmap dma buffer PROT_WRITE|PROT_READ trying mmap PROT_WRITE (with associated better compatibility / less performance code) /dev/dsp: Input/output error Could not mmap /dev/dsp ------------------------------------ Sound memory manager started
heeft iemand dit al ooit werkende gekregen of kan ik dit beter opgeven en toch maar blijven naar windows booten af en toe ?
hard bedankt alvast,
jo |
|
Back to top |
|
|
Rosjahh Apprentice
Joined: 16 Jan 2003 Posts: 182 Location: Below sealevel
|
Posted: Thu Jan 08, 2004 4:56 pm Post subject: |
|
|
Hoewel ik geen onboard sound heb (maakt dat uit?) kan ik quake zonder probleem met geluid aan de gang krijgen, inderdaad met oss emulatie van alsa.
Wat ik echter wel heb gemerkt, is dat andere programma's die geluid produceren, het geluid bij mij kunnen blokkeren en dan start quake bij mij ook niet op. Xmms, is daar bij mij een voorbeeld van (pauze is niet goed genoeg, hij moet echt op stop staan). Misschien kun je eens kijken of zoiets bij jou ook het probleem is. Anders zou ik het eigenlijk niet direct weten. Als je via alsa gewoon geluid kunt krijgen uit andere programma's zou ik zeggen dat er met je hardware ondersteuning in ieder geval niets mis is. Misschien is die oss emulatie misschien nog niet helemaal goed? |
|
Back to top |
|
|
rockfly Apprentice
Joined: 27 Apr 2003 Posts: 179
|
Posted: Thu Jan 08, 2004 6:36 pm Post subject: |
|
|
kan je via cat /proc/pci uitzoeken welke geluids kaart het is? |
|
Back to top |
|
|
spectre_be n00b
Joined: 07 Aug 2003 Posts: 8 Location: Belgium
|
Posted: Mon Jan 12, 2004 5:59 am Post subject: |
|
|
hoi guyz sorry voor de late reply maar ik zit midden in mijn examens
Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] Sound Controller (rev 160).
IRQ 11.
Master Capable. Latency=64. Min Gnt=52.Max Lat=11.
I/O at 0xdc00 [0xdcff].
I/O at 0xd800 [0xd83f].
inderdaad ik denk dat de oss emulatie nog niet 'volwassen' is om niet te zeggen dat hij waardeloos is (ik gebruik de esd voor xmms output)
het rare is dat inderdaad sinds een tijdje zelfs softwaremixing werkt (dus xmms+gaim+mplayer+evolution tegelijk zelfs) maar quake3 geeft geen kick
ik denk dat dat ligt aan het onboard zijn want als ik me een soundblaster ga halen dat het allemaal wel beter zal werken me aint gots no money atm
thnx alvast,
jo |
|
Back to top |
|
|
_hesoez_ Tux's lil' helper
Joined: 09 Jun 2003 Posts: 103 Location: Belgium-Duffel/Leuven
|
Posted: Thu Jan 15, 2004 6:46 pm Post subject: |
|
|
ik heb ook een onboard geluidskaartje en gebruik alsa + esound voor geluid
xmms, gaim, mozilla, mplayer, ... werkt mooi samen
als ik een spelletje opstart moet ik wel zien dat alles van esound afstaat
xmms op stop, mplayer gestopt, ...
dan werken mijn spelletjes perfect(quake3, enemy territory, unreal tournament, ut2k3, rtcw, savage, ...)
geen problemen met het geluid
ook met alsa-oss emulatie
grtz
ps: ik gebruik de snd_intel8x0 driver(of zoiet in die aard, al lang gelede) voor asus p4b mobo |
|
Back to top |
|
|
|