Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
DHCP werkt niet tijdens installatie
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Wed Jan 21, 2004 7:54 pm    Post subject: DHCP werkt niet tijdens installatie Reply with quote

Hallo Mensen,

Ik heb nu op me kamer een vrij oude staan waar ik Linux Gentoo op wil hebben. Dus LiveCD's gedownload cd1 erin gegooid en booten gaat allemaal perfect tot de ethernetkaart configuratie, hij herkent de kaart dat kan ik zien aan
Code:
#ifconfig -a
maar als ik dan
Code:
#ifconfig
typ geeft ie eth0 niet aan simpel op te lossen door
Code:
#ifconfig eth0 up
in te typen maar dan zie ik nog steeds geen ip adres en als ik dan
Code:
#dhcpcd eth0
invoer (die al tijdens het starten van de installatie is geopend) is eth0 weer verdwenen uit ifconfig en
Code:
#net-setup eth0
werkt ook niet. Ik heb echt al alles geprobeerd en niks doet het ik heb alle topics op het forum over dhcp doorgelezen en geen van allen lijken op mijn probleem... :(
Ik hoop dat iemand me kan helpen btw me netwerkkaart is een 3com Ethernet Link XL PCI (module 3c59x) en me isp is Chello en ip is Dynamisch dus heb wel dhcp nodig!

Alvast bedankt,
Supreme
Back to top
View user's profile Send private message
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Wed Jan 21, 2004 8:18 pm    Post subject: Re: DHCP werkt niet tijdens installatie Reply with quote

Supreme wrote:
Hallo Mensen,

Ik heb nu op me kamer een vrij oude staan waar ik Linux Gentoo op wil hebben.

Toch niet je opa heh ?

<Chello verhaal, mijn condoleances>

Is het niet zo dat je niet zomaar achter elkaar nieuwe IP adressen van Kwello krijgt ? Daar moet toch een bepaalde tijd tussen zitten ?

Je kunt beter zien of je netwerkkaart herkend en goed geladen is met
Code:
lsmod

of
Code:
lspci

Om een 3c905 zich te laten gedragen onder Linux moet je even naar 3com gaan en de tooltjes downloaden voor DOS (ja ja), das een paar 100K.
Daarbij zit een proggie (mijne heet "3c90x2.exe") waarmee je in een m'nutje alle instellingen van de kaart kan wijzigen.

Ik raad aan om het geval op autodetect/auto /auto alles auto te gooien - daar staatie onder Windoos namelijk niet altijd op, en Windoos merkt dat niet, maar Linux kan dat dan niet meer veranderen.
kheb dat zelf ook moeten doen onder DOS, hij wilde met 100mbit FD naar mn hub; das natuurlijk belachelijk, dus kwamdie uit na afpingelen op 10 mbit HD...
Dat heb ik toen op auto gezet en hupsakee - eerste keer Linux boeten deedtie automagies 100mbit HD ;-)
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Wed Jan 21, 2004 8:31 pm    Post subject: Re: DHCP werkt niet tijdens installatie Reply with quote

adaptr wrote:
Supreme wrote:
Hallo Mensen,

Ik heb nu op me kamer een vrij oude staan waar ik Linux Gentoo op wil hebben.

Toch niet je opa heh ?
hahaha van me zusje lol ik heb haar pc overgenomen nadat ze van mij een betere pc had gekregen die ik origineel hiervoor wilde gebruiken :lol: maargoed ik zal dat tooltje ff downen ik snap niet dat het mot want andere distro's die ik vroeger had gebruikt hebben totaal geen probleem met half en full duplex maargoed je hoort het wel als het lukt :D
Back to top
sgaap
l33t
l33t

PostPosted: Thu Jan 22, 2004 2:27 am    Post subject: Reply with quote

Ik neem ff aan dat de module goed geladen is en goed werkt (aangezien eth0 wel verschijnt)

Ik weet niet zeker hoe het bij jou zit maar mijn ervaring met chello (problemen oplossen bij andere mensen, zelf geen chello) is dat ze statische ip's uitdelen

En als chello bij jouw wel dhcp gebruikt dan geven ze die lease ad hand van of het mac adres van jouw netwerkkaart of dmv een hostname

Als je een eurodocsis (thompson, motorola oid) modem hebt bel dan ff de chello helpdesk, die kunnen dan zien of het modem jou mac adres ziet (en het probleen dus bij jou net.eth0 config ligt of aan de netwerkkaart driver)
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Thu Jan 22, 2004 5:08 pm    Post subject: Reply with quote

Ja, Chello gebruikt altijd dhcp, maar er zitten vervelende beperkingen op hun eurodocsis systeem:

- je kunt niet vaker dan 1 of 2 keer per uur een "nieuw" adres vragen, dus ipconfig /renew (of dhcpcd eth0) werkt lang niet altijd, en
- ze maken het extra moeilijk om met een nieuw MAC adres (= een nieuwe NIC of andere PC) na elkaar aan te loggen; als je geen 24 uur (!) wilt wachten moet je naar 1 van hun interne web pages gaan en daar MET DE OUDE NIC een nieuw adres vragen (dwz dit adres laten vergeten), dan kan je vrij snel een nieuw MAC aanmelden.

Ik denk dat het probleem eerder hier zit.
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Thu Jan 22, 2004 5:58 pm    Post subject: Reply with quote

ik heb com21 en wat jullie zeggen is idd waar alleen op die netwerkkaart die nu in de "future-gentoo" heeft windows 98se opgestaan en die heeft altijd internet al gehad van chello dus zou hij dat mac adres ook wel moeten herkennen... btw adaptr dat tooltje van 3com ken ik niet vinden... kan je misschien een url posten het gaat om een 3c900b toc etherlink xl pci
Back to top
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Thu Jan 22, 2004 6:34 pm    Post subject: Reply with quote

ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c90x/3c90xn2.exe

Staat er toch echt.
Back to top
sgaap
l33t
l33t

PostPosted: Fri Jan 23, 2004 2:12 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:

Ja, Chello gebruikt altijd dhcp

Niet altijd iig, ik heb 2 mensen geholpen met het opzetten van routers ed en die hadden beide een com21 (niet eurodocsis) en een statisch ip.

Lijkt me dat statisch altijd wel moet werken (als chello al een controle uitvoert lijkt me het controleren van het modem mac meer voor de hand liggen)
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Fri Jan 23, 2004 2:53 pm    Post subject: Reply with quote

sgaap wrote:
Lijkt me dat statisch altijd wel moet werken

Ik zou er mn leven niet om verwedden als ik joe was.

sgaap wrote:
(als chello al een controle uitvoert lijkt me het controleren van het modem mac meer voor de hand liggen)

Nope, ze slaan het MAC adres van de aangesloten NIC op in een database die gelinkt is aan de lease - VEEL complexer dan een simpele DHCP lease, het gaat namelijk door de docsis heen - welke ook gecheckt wordt trouwens, maar daar doetie minder moeilijk over.

BTW com21 kabelmodem == een eurodocsis modem

(euro)docsis is een protocol voor kabelmodems.
com21 is een frans bedrijf dat ze maakt.
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Sat Jan 24, 2004 11:30 am    Post subject: Reply with quote

ik heb het met die exe geprobeert maar de switch options werken niet en als ik onder lsmod of lspci kijk staat ie er gewoon correct onder wat ken ik nou het beste doen?
Back to top
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Sat Jan 24, 2004 4:05 pm    Post subject: Reply with quote

Supreme wrote:
ik heb het met die exe geprobeert

Wat bedoel je ?

Supreme wrote:
maar de switch options werken niet en als ik onder lsmod of lspci kijk staat ie er gewoon correct onder

Wat bedoel je ?

Supreme wrote:
wat ken ik nou het beste doen?

Even uitleggen wat je bedoelt ;-)
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Sat Jan 24, 2004 7:12 pm    Post subject: Reply with quote

Wat bedoel je ? :3c90xn2.exe
Wat bedoel je ? : zo'n achtervoegsel als -? want die dingen die hij uitpakt staat niks bij van een uitvoerbaar bestand om dat fd en hd te regelen wat jij zei.
Back to top
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Sat Jan 24, 2004 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

Dat ingepakte bestand bevat onder andere 3c90xcfg.exe, 218K

Dat bedoel ik.
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Sun Jan 25, 2004 10:42 am    Post subject: Reply with quote

hmmz hij pakt anders uit als ik het in me normale xp doe ipv via ms-dos nou iig hij stond er eerst niet bij nu wel ik heb het nagekeken maar alles stond gewoon nog op automatisch... dus wat ken ik nou het beste doen... ?
Back to top
adaptr
Watchman
Watchman

PostPosted: Mon Jan 26, 2004 5:53 pm    Post subject: Reply with quote

Supreme wrote:
hmmz hij pakt anders uit als ik het in me normale xp doe ipv via ms-dos nou iig hij stond er eerst niet bij nu wel ik heb het nagekeken maar alles stond gewoon nog op automatisch...

Sorry - geen idee wat je hiermee wilt zeggen.

Supreme wrote:
dus wat ken ik nou het beste doen... ?

Zoals ik eerder schreef: vanaf een DOS flop het bestand 3c90xcfg.exe draaien...

Wat begrijp je niet?
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Tue Jan 27, 2004 9:52 pm    Post subject: Reply with quote

nou alles was goed met die dat config bestand hoor ik heb het nu opgeloste door er simpelweg een router tussen te zetten...
Back to top
dkanbier
n00b
n00b

PostPosted: Sat Aug 07, 2004 4:22 pm    Post subject: Reply with quote

Als je linux installeerd op dezelfde pc als waar je windows op hebt draaien (met internet) heb je dan ook de problemen van het releasen of niet??

Met andere woorden, is het MAC adres van je ethernet kaart altijd hetzelfde in windows en linux?
Back to top
Bastaard
n00b
n00b

PostPosted: Sun Aug 08, 2004 8:21 am    Post subject: Reply with quote

natuurlijk. macadres zit vast in de kaart.

routers doen hier wonderen. Ik heb gelukkig geen chello, maar een maat van me wel. Ik heb daar drie dagen gezeten om zn server rechtstreeks op de kabel te krijgen en wij hebben uiteindelijk ook maar een router ertussen gepleurd...
Back to top
Supreme
n00b
n00b

PostPosted: Sun Aug 08, 2004 2:32 pm    Post subject: Reply with quote

sjow zo'n topic schop heb ik nog nooit meegemaakt op welk topic dan ook hahaha ik ben toen gestopt heb mandrake tussendoor gedraaid maar ik ben nu net 1 dagje bezig met gentoo weer omdat ik het toch weer wilde proberen alleen nu loop ik vast op een probleem met devfs hij zei dat ik het niet gecompileerd had in de kernel wat ik wel gedaan had dus ik opnieuw die kernel compileren reboot ik d'r na kenk niet meer inloggen nu gok ik dat het een probleem is met de versie die ik gebruikt heb was nl. eind 2003 dat ik hem had gebrand dus heb ff nieuwe iso gedownload en ga binnenkort ff als ik tijd heb opnieuw proberen :) maar iig bedankt :) dat van dat mac-adres wist ik onderhand wel :P
Back to top
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum