View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
aequitas Apprentice
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 11:59 am Post subject: Hoe lang duurde jouw installatie? |
|
|
Op welke computers draai jij gentoo? Of welke heb je overgezet naar gentoo?
Mijnes zijn:
PC1: AMD athon XP 1600+, Desktop PC - Gentoo 1.2 stage 3 met KDE3
Tijd: de hele avond tot de volgende ochtent(slaapt niet lekker met pc aan)
MAC: Powermac 7500/100, MP3 box + webcam, gentoo 1.2 stage 3
Tijd: 3 dagen en hij is nu nog bezig, omdat de kernel niet wil compilen (nu hoop ik wel)
PC2: Pentium 166 MMX, webserver - Gentoo 1.2 stage 1 (wrim hebben ze geen stage 3 voor i386)
Tijd: 2 dagen en nog steeds bezig omdat bootstrap niet wou werken, nu systeem aan het emergen
Tip: voor snelle installatie:
(ik zat net eens op de ibiblio site te server en von de live cd)
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/gentoo/releases/
En vind daar live cd en game cd
Dit zijn precompiled gentoo installaties
Geen bootstrap! Geen emerge system!
En de game cd bevat volgens mij kde of gnome(? weet ik niet zeker)) en wat spellen _________________ I am not superstitious, that brings bad luck.
Last edited by aequitas on Sat Aug 31, 2002 4:31 pm; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
|
biroed Tux's lil' helper
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 12:19 pm Post subject: |
|
|
dual boot Windows - Gentoo
athlon 1800xp kde3.0.3 & fluxbox
De basis installatie ging vrij snel, het emergen van kde, xfree gebeurde
s'nachts, de de tijd weet ik niet precies maar om 6 uur s'ochtens was hij klaar.Het finetunen ongeveer een uur (cdwriter, usb scanner, usb zip, firewall etc). |
|
Back to top |
|
|
Niek Apprentice
Joined: 14 May 2002 Posts: 236 Location: Houten, The Netherlands
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 12:47 pm Post subject: |
|
|
PC1: AMD Athlon XP 1800+ - Gentoo 1.3b (ik wil hem binnenkort overzetten naar 1.4/GCC 3.2)
Het installeren (dus compilen + configureren) van de hoofdpackages (bootstrap+system+kernel+xfree&kde3.1) duurde ongeveer 2 dagen.
PC2: AMD Athlon XP1600+ - Gentoo 1.3b
Installeren duurde ook ongeveer 2 fagen.
PC3: Intel PIII 450 MHz - Gentoo 1.2
Heeft ongeveer 3 dagen geduurd voordat het belangerijkste was geinstalleerd. |
|
Back to top |
|
|
Wilke n00b
Joined: 09 May 2002 Posts: 40 Location: University of Twente
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 1:44 pm Post subject: |
|
|
Abit BP6 Dual Celeron 466.
Compileren duurt verrekte lang (vooral QT/KDE, of C++ programma's in het algemeen)
Denk dat als ik alles rebuild het wel 3-4 dagen duurt ofzoiets. |
|
Back to top |
|
|
intoxicated n00b
Joined: 07 Aug 2002 Posts: 14 Location: Bodegraven, The Netherlands
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 1:59 pm Post subject: |
|
|
AMD Athlon 1000 met 512MB SDRAM (Ok, super lowtech, maar toch). Met KDE3.0.3 en Gentoo 1.3b vanaf stage-1:
- bootstrap + system & kernel: Ongeveer 2.5 uur
- X: Ongeveer 1 uur
- De rest incl. KDE3.0.3: Ongeveer 10 uur
Voor KDE3.1b is het ongeveer hetzelfde btw. |
|
Back to top |
|
|
CowMike n00b
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 2:31 pm Post subject: |
|
|
AMD Athlon Tbird 1400 met 512 MB ram op Gentoo 1.4_beta1:
bootstrap + system: 3 uur
KDE+X+mozilla: 8 uur
Alleen dat KDE (-3.1_beta1) menu werkt niet Als ik op dat icoon klik, blijft hij hangen en na een paar seconden hangt m'n KDE-sessie |
|
Back to top |
|
|
Cleotis n00b
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 3:52 pm Post subject: |
|
|
intoxicated wrote: | AMD Athlon 1000 met 512MB SDRAM (Ok, super lowtech, maar toch). Met KDE3.0.3 en Gentoo 1.3b vanaf stage-1:
- bootstrap + system & kernel: Ongeveer 2.5 uur
- X: Ongeveer 1 uur
- De rest incl. KDE3.0.3: Ongeveer 10 uur
Voor KDE3.1b is het ongeveer hetzelfde btw. |
Djeez, als dat al super low tech is
Heb een Athlon TBird 900, ook een halve gig geheugen.
Duurt ongeveer even lang hier, heb wel de indruk dat gnome sneller gecompileerd geraakt dan KDE (heb het nog niet getimed) |
|
Back to top |
|
|
wilbertnl Tux's lil' helper
|
Posted: Sat Aug 31, 2002 6:23 pm Post subject: AMD Duron/800 MHz |
|
|
Hier is een AMD Duron/800 MHz, De bootstrap vanuit stage1 naar stage3 duurt ongeveer 6 uur.
De installatieduur hangt ook af van de compiler versie en gebruikte CFLAGS. Het compileren van KDE3 duur met GCC-2.95.3 ongeveer 8 uur, terwijl het met GCC-3.2 12 uur duurt.
Ik heb gemerkt dat GCC-3.2 veel langzamer compileert als je -O3 gebruikt. Daarom ben ik teruggegaan naar -O2.
Ik heb nu de gewoonte om een nieuwe installatie bijna geheel in chroot te doen, zodat ik niet hoef te wachten... En ik probeer ook gebruik te maken van de -buildpkg optie. Een herinstallatie met zelfde versies gaat dan zeer snel. _________________ Wilbert van Bakel
Strive for excellence, not perfection |
|
Back to top |
|
|
NePhie Tux's lil' helper
|
Posted: Sun Sep 01, 2002 2:15 pm Post subject: |
|
|
eya .... die live cd en die game cd halen toch zowa het doel van Gentoo weg ...
en O3 duurt natuurlijk langer om te compileren dan O2 .... mer de performantie ACHTERAF is wel hoger ....
en soit ... ik had op een avond + nacht een volledig werkend systeem met X gnome 2 en kde3 galeon evolution ........ _________________ .:: $witty_statement ::. |
|
Back to top |
|
|
|
Posted: Sun Sep 01, 2002 3:53 pm Post subject: |
|
|
NePhie wrote: | en O3 duurt natuurlijk langer om te compileren dan O2 .... mer de performantie ACHTERAF is wel hoger .... |
Maakt de -O3 echt zo'n groot verschil? Waar kun je dat merken? _________________ Wilbert van Bakel
|
Back to top |
|
|
balk n00b
|
Posted: Sun Sep 01, 2002 8:27 pm Post subject: |
|
|
net ccache geinstalleerd. Ik merk nu nog geen verschil omdat (duh) de cache nog even gevuld moet worden. Eens kijken of KDE uit CVS nu in 5 minuten compileert _________________ Powered by Gentoo since 1.0_rc6 |
|
Back to top |
|
|
|
Posted: Sun Sep 01, 2002 8:55 pm Post subject: |
|
|
balk wrote: | net ccache geinstalleerd. Ik merk nu nog geen verschil omdat (duh) de cache nog even gevuld moet worden. Eens kijken of KDE uit CVS nu in 5 minuten compileert |
Je bedoelt dat je na 5 minuten een foutmelding verwacht? _________________ Wilbert van Bakel
|
Back to top |
|
|
aequitas Apprentice
|
Posted: Sun Sep 01, 2002 9:09 pm Post subject: |
|
|
thx voor die ccache tip _________________ I am not superstitious, that brings bad luck. |
|
Back to top |
|
|
ParoXysm n00b
|
Posted: Sun Sep 01, 2002 9:28 pm Post subject: |
|
|
Compileren vanaf stage1 heb ik ooit uitgeprobeerd op een P2-450 en halverwege maar afgebroken, duurde echt een eeuwigheid.
Sindsdien altijd vanaf Stage3 begonnen, en alleen X, QT, KDE en Mozilla duurde lang. Vooral Mozilla 1.1b met GCC3.1.1 duurde zeker 6 uur op mijn P3-1Ghz, en ging zelfs nog 2x fout, na de ebuild aangepast te hebben niet meer. Nu nog ff wachten op Intels prijsdaling en zeer binnenkort een vette P4 kopen, hopelijk krijg ik daarmee kortere compile-times.
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een compile te pauzeren, en later weer verder te gaan? Slaapt niet echt lekker met lawaaierige PC aan. |
|
Back to top |
|
|
balk n00b
|
Posted: Mon Sep 02, 2002 2:07 pm Post subject: |
|
|
wilbertnl wrote: | balk wrote: | net ccache geinstalleerd. Ik merk nu nog geen verschil omdat (duh) de cache nog even gevuld moet worden. Eens kijken of KDE uit CVS nu in 5 minuten compileert |
Je bedoelt dat je na 5 minuten een foutmelding verwacht? |
neeh, ccache bewaart de gecompileerde bestanden in een cache dir. ALs je dan het zelfde bestand nogmaals compileert wordt dit bestand uit cache gehaald en gebruikt ipv opnieuw compileren. Kan een hoop schelen. Criteria of een compilatie opnieuw uitgevoerd moet worden of dat het resultaat uit cache gehaald moet worden staan op de ccache site bescheven en leken me wel waterdicht:
http://ccache.samba.org/ _________________ Powered by Gentoo since 1.0_rc6 |
|
Back to top |
|
|
Nothing@all n00b
|
Posted: Thu Sep 05, 2002 7:26 am Post subject: |
|
|
En ik dacht dat het bij mij lang duurde
PC= amd 1700 met 512 ddr
Totale tijd om alles draaiende te krijgen incl. finetunning en alles met gcc 3.2 duurde ongeveer 4-5 uurtjes. |
|
Back to top |
|
|
wbsoft n00b
|
Posted: Sat Sep 07, 2002 8:49 am Post subject: |
|
|
ParoXysm wrote: |
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een compile te pauzeren, en later weer verder te gaan? Slaapt niet echt lekker met lawaaierige PC aan. | Gewoon CTRL+S indrukken en na een tijdje gaat hij pauzeren. CTRL+Q om weer verder te gaan. (Doe dat niet tijdens downloads.)
BTW: Ik installeer gentoo nu vanaf stage 1, maar gewoon onder mijn huidige installatie (dus steeds chrooten naar /mnt/gentoo en daar alles downen en compilen). Wel zo makkelijk want dan kan je gewoon door blijven werken op je aanstaande ex-systeem |
|
Back to top |
|
|
[doos] n00b
|
Posted: Sat Sep 07, 2002 9:10 am Post subject: |
|
|
ik ben het nu aan het proberen om gentoo op een pI 166, gcc alleen al duurde meer dan 6 uur (bootstrap)
op mijn andere pc (III 733) duurde het niet zolang, een avondje inc. X en mozilla enz.
greetz, Robbert _________________ * [DOOS]
* #gentoo-nl voor al je problemen! |
|
Back to top |
|
|
JefP@@ Apprentice
|
Posted: Sat Sep 07, 2002 8:37 pm Post subject: |
|
|
NePhie wrote: | eya .... die live cd en die game cd halen toch zowa het doel van Gentoo weg ... |
idd, dan heeft het niet veel zin dat je een gentoo systeem neemt ... dan kan je even goed eender welk ander systeem gebruiken. De bedoeling is dat je een systeem uitbouwt, dat performant is & makkelijk up to date te houden is, dit doe je door met sources te werken & die zelf te compileren naar de specificaties/optimalisaties van je processor.
NePhie wrote: | en O3 duurt natuurlijk langer om te compileren dan O2 .... mer de performantie ACHTERAF is wel hoger .... |
Dit klopt ook. Binaries worden kleiner, waardoor ze sneller opstarten en minder geheugen gaan innemen, wanneer je ze uitvoert. |
|
Back to top |
|
|
[doos] n00b
|
Posted: Sun Sep 08, 2002 6:22 am Post subject: |
|
|
yeah mijn pc (p166) is klaar met bootstrappen, het heeft wel 43 uur geduurt, maar nu heb ik wel een werkend systeempje _________________ * [DOOS]
* #gentoo-nl voor al je problemen! |
|
Back to top |
|
|
Cr4s|-| n00b
|
Posted: Mon Sep 09, 2002 9:56 am Post subject: |
|
|
AMD 2G:
1 uur voor bootstrap
2 uur voor system
4 uur voor desktop *zucht*
Laptop IBM TP 600x:
bootstrap en system een uur of 6
Ik bereid me al voor op mijn p233 router kuch |
|
Back to top |
|
|
voidzero Bodhisattva
|
Posted: Mon Sep 09, 2002 8:03 pm Post subject: |
|
|
biroed wrote: | dual boot Windows - Gentoo
s'nachts, de de tijd weet ik niet precies maar om 6 uur s'ochtens was hij klaar.Het finetunen ongeveer een uur (cdwriter, usb scanner, usb zip, firewall etc). |
niek wrote: | PC1: AMD Athlon XP 1800+ - Gentoo 1.3b (ik wil hem binnenkort overzetten naar 1.4/GCC 3.2)
Het installeren (dus compilen + configureren) van de hoofdpackages (bootstrap+system+kernel+xfree&kde3.1) duurde ongeveer 2 dagen. |
Ik vraag me af waar het verschil inzit? C / CXXFLAGS? _________________ Diplomacy is the art of letting the other party have things your way.
-- Daniele Vare |
|
Back to top |
|
|
Niek Apprentice
Joined: 14 May 2002 Posts: 236 Location: Houten, The Netherlands
|
Posted: Tue Sep 10, 2002 6:51 am Post subject: |
|
|
vocis wrote: | biroed wrote: | dual boot Windows - Gentoo
niek wrote: | PC1: AMD Athlon XP 1800+ - Gentoo 1.3b (ik wil hem binnenkort overzetten naar 1.4/GCC 3.2)
Het installeren (dus compilen + configureren) van de hoofdpackages (bootstrap+system+kernel+xfree&kde3.1) duurde ongeveer 2 dagen. |
Ik vraag me af waar het verschil inzit? C / CXXFLAGS? | Hogere C[XX]FLAGS optimalisaties kosten inderdaad meer compileertijd. Bovendien worst Gentoo 1.3b geleverd met GCC 3.x, het compileren van programma's duurt daarmee stukken langer dan met GCC 2.95 (al draaien de binaries zelf wel sneller). _________________ Bezoek ook eens de Nederlandstalige Gentoo IRC channel op irc.freenode.net - #gentoo-nl |
|
Back to top |
|
|
biroed Tux's lil' helper
|
Posted: Tue Sep 10, 2002 5:11 pm Post subject: |
|
|
Code: | CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=i686 -O3 -pipe"
CXXFLAGS="-march=i686 -O3 -pipe" |
Met gcc 2.95, standaard dus. |
|
Back to top |
|
|
c0ml1nk n00b
Joined: 19 Apr 2002 Posts: 9 Location: Belgium Oost-Vlaanderen
|
Posted: Sun Sep 15, 2002 10:16 am Post subject: 3 uurkes |
|
|
kheb nen Pentium III 1000Mhz met 512 Ram en kheb der maar 4 uurkes aan gewerkt voor alles in orde te zetten
Gentoo 1.2 Stage 3 + Fluxbox |
|
Back to top |
|
|
|