View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
voidzero Bodhisattva
|
Posted: Sat Sep 07, 2002 11:03 am Post subject: YP/NIS |
|
|
Is iemand hier bekend met het opzetten van een NIS server / client? Of zijn er prettige docs voor (fijner dan de NIS howto)? _________________ Diplomacy is the art of letting the other party have things your way.
-- Daniele Vare |
|
Back to top |
|
|
Wilke n00b
Joined: 09 May 2002 Posts: 40 Location: University of Twente
|
Posted: Sun Sep 15, 2002 4:44 pm Post subject: |
|
|
Niemand mee bekend dus? Ik ben nl. ook wel benieuwd |
|
Back to top |
|
|
TuxFriend Apprentice
|
Posted: Sun Sep 15, 2002 6:32 pm Post subject: |
|
|
Waarom kies je voor NIS en niet voor LDAP?
TuxFriend |
|
Back to top |
|
|
voidzero Bodhisattva
|
Posted: Sun Sep 15, 2002 9:27 pm Post subject: |
|
|
Nooit van gehoord... wat is dit precies? (Ik zal ook wel ff googlen )
Mark _________________ Diplomacy is the art of letting the other party have things your way.
-- Daniele Vare |
|
Back to top |
|
|
TuxFriend Apprentice
|
Posted: Sun Sep 15, 2002 9:57 pm Post subject: |
|
|
Ik ga er vanuit dat je NIS wilt gebruiken voor account-beheer. Een moderne oplossing hiervoor is LDAP. LDAP is een hierarchische database en geschikt voor o.a. account-beheer. Ik weet niet of je bekend bent met Windows 2000 (advanced) server, maar een onderdeel daarvan is Active Directory. Dit is gebaseerd op LDAP. Op www.openldap.org kan je de laatste versie downloaden. Een iets oudere versie is aanwezig in Portage. Op de site is ook documentatie aanwezig. Als je na het lezen van de documentatie nog vragen hebt dan kan je deze altijd stellen.
TuxFriend |
|
Back to top |
|
|
JefP@@ Apprentice
|
Posted: Sun Sep 15, 2002 10:20 pm Post subject: |
|
|
ik denk wel dat ldap vrij ingewikkeld is. Of vergis ik me?
En ik dacht wel dat er howto's bestaan voor NIS, gewoon ff zoeken
Grtz |
|
Back to top |
|
|
TuxFriend Apprentice
|
Posted: Mon Sep 16, 2002 7:33 pm Post subject: |
|
|
LDAP is niet ingewikkelder dan NIS. Na het lezen van de documentatie op de website kan je al een al een basis LDAP server/client opzetten. Er zijn zat tools en howto's om vervolgens LDAP te beheren (bijv. webmin). Het voordeel van LDAP is dat je deze makkelijk kan uitbreiden met andere zaken (bijv. emailadres, postcode, leeftijd, etc.). Een ander voordeel van LDAP is platform-onafhankelijkheid en beter schaalbaar. Wat een goede oplossing is hangt natuurlijk af van de functionele wensen en in wat voor een omgeving het moet worden geimplenteerd.
TuxFriend |
|
Back to top |
|
|
|