Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
etc-update
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PieterB
Apprentice
Apprentice


Joined: 19 Jan 2004
Posts: 158
Location: Aalter, Belgium

PostPosted: Fri Mar 12, 2004 9:03 pm    Post subject: etc-update Reply with quote

Ik heb een probleempje met su: na het upgraden van men hele systeem (gentoo), ik heb ~X86 toegevoegd aan de make.conf, kan ik géén su meer uitvoeren. Maar ondertussen heb ik al de oplossing gevonden op het forum ;-)

Verder heb ik ook nog problemen dat ik géén nederlandse gnome meer heb, de nl-BE@utf (locale) of iets in deze zin ontbreekt....

Ik verdenk etc-update, of liever mezelf, van deze problemen, ik heb namelijk niet echt opgelet en bepaalde belangrijke bestanden (profile, ...) laten vervangen door de updates. Dus nu mijn derde vraag: hoe gebruik ik dan het best etc-update....?

Die pc is nu wel min of meer in gebruik door mijn ouders.... die windows natuurlijk, en dan vooral office gewoon zijn. Nu los ik dit nog op met een vmware-virtuele computer met windows en office 2003.... maar heb ik betere alternatieven voor een amd 1700+ met 256MB ram? Is win4lin beter - lees 'lichter' (met office xp en win98 dan?)
_________________
LinuxUser: #310384
Back to top
View user's profile Send private message
frocksii
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Nov 2003
Posts: 91

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 12:03 pm    Post subject: Re: etc-update Reply with quote

PieterB wrote:
Ik heb een probleempje met su: na het upgraden van men hele systeem (gentoo), ik heb ~X86 toegevoegd aan de make.conf, kan ik géén su meer uitvoeren. Maar ondertussen heb ik al de oplossing gevonden op het forum ;-)

Verder heb ik ook nog problemen dat ik géén nederlandse gnome meer heb, de nl-BE@utf (locale) of iets in deze zin ontbreekt....

Ik verdenk etc-update, of liever mezelf, van deze problemen, ik heb namelijk niet echt opgelet en bepaalde belangrijke bestanden (profile, ...) laten vervangen door de updates. Dus nu mijn derde vraag: hoe gebruik ik dan het best etc-update....?

Die pc is nu wel min of meer in gebruik door mijn ouders.... die windows natuurlijk, en dan vooral office gewoon zijn. Nu los ik dit nog op met een vmware-virtuele computer met windows en office 2003.... maar heb ik betere alternatieven voor een amd 1700+ met 256MB ram? Is win4lin beter - lees 'lichter' (met office xp en win98 dan?)


waarom geen eenvoudige dual boot?

ik heb op mijn pc's ook altijd nog een dual boot, omwille van het moeten afdrukken van ppt-s voor den unief.

even opnieuw opstarten is nu ook geen ramp zou ik zeggen en dan loopt die windows volgens mij toch een stuk vlotter.

frocksii
Back to top
View user's profile Send private message
PieterB
Apprentice
Apprentice


Joined: 19 Jan 2004
Posts: 158
Location: Aalter, Belgium

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 9:42 pm    Post subject: dualboot.... Reply with quote

Het is dan ook een dual-boot systeem, maar dit is de bedoeling niet...
hiervoor meerdere redenenen:

- ik wil windows niet draaien ;-)
- ik draai allerlei services: distcc, ssh en zope/plone, mldonkey, samba op deze computer en die werken niet op het moment dat windows opstaat....

Met abiword moeten mijn ouders toch ook kunnen toekomen :p?
Ik vroeg me nu wel af of win4lin minder zware systeemresources 'opvreet' dan vmware, maar ik kan geruts nog wel eens wat ram bijsteken dus... ;-)
_________________
LinuxUser: #310384
Back to top
View user's profile Send private message
frocksii
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Nov 2003
Posts: 91

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 10:58 pm    Post subject: Re: dualboot.... Reply with quote

PieterB wrote:
Het is dan ook een dual-boot systeem, maar dit is de bedoeling niet...
hiervoor meerdere redenenen:

- ik wil windows niet draaien ;-)
- ik draai allerlei services: distcc, ssh en zope/plone, mldonkey, samba op deze computer en die werken niet op het moment dat windows opstaat....

Met abiword moeten mijn ouders toch ook kunnen toekomen :p?
Ik vroeg me nu wel af of win4lin minder zware systeemresources 'opvreet' dan vmware, maar ik kan geruts nog wel eens wat ram bijsteken dus... ;-)


kzou dat laatste doen. Windows blijkt echt wel veel ram te vreten. Ik zat in mijn laptop met 256 mb en windows wou daar absoluut niet op draaien, kheb er onlangs 512 laten bijsteken, en nu blijkt plots dat windows wel soepel loopt. En dus heb ik wel mijn vragen bij windows via vmware, dat moet echt gewoon zwaar zijn.

Is de optie dan niet beter uw ouders gewoon een windows pc te geven 8)
aan die van mij moeten ze niet komen...

frocksii
Back to top
View user's profile Send private message
bigsmoke
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 09 Aug 2003
Posts: 92
Location: The city of Groningen in The Netherlands

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 1:21 am    Post subject: Reply with quote

Als je Windows alleen voor Office gebruikt, kan ik je CXOffice van Codeweavers aanraden. Office en Internet Explorer draaien hieronder prima en Office draait zelfs met een acceptabele snelheid. Je kunt het natuurlijk ook gewoon onder Wine proberen (CXOffice maakt ook gebruik van Wine), als je zin hebt een paar weken DLLOverrides te zitten tweaken :wink:
_________________
Gentoo's kind community
has build up an immunity
for the kind of rash
that makes others bash(1)
the newer GNU/Linux user,
a man(1) that is inapt
to flawlessly adapt,
and therefore called a luser.
Back to top
View user's profile Send private message
PieterB
Apprentice
Apprentice


Joined: 19 Jan 2004
Posts: 158
Location: Aalter, Belgium

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 7:07 am    Post subject: Reply with quote

Quote:

kzou dat laatste doen. Windows blijkt echt wel veel ram te vreten. Ik zat in mijn laptop met 256 mb en windows wou daar absoluut niet op draaien, kheb er onlangs 512 laten bijsteken, en nu blijkt plots dat windows wel soepel loopt. En dus heb ik wel mijn vragen bij windows via vmware, dat moet echt gewoon zwaar zijn.


Dat is toch wel raar hoor... ik heb zelf al eens windows 2003 'getest' met 256MB... komt namelijk bijna 100% overeen met een kale xp met wat servers/services ingebouwd....


Quote:

Als je Windows alleen voor Office gebruikt, kan ik je CXOffice van Codeweavers aanraden. Office en Internet Explorer draaien hieronder prima en Office draait zelfs met een acceptabele snelheid. Je kunt het natuurlijk ook gewoon onder Wine proberen (CXOffice maakt ook gebruik van Wine), als je zin hebt een paar weken DLLOverrides te zitten tweaken


Ik weet het, maar overlaatst vond ik iets ophet forum, of was het nu gmane.. via de nieuwsbrief, dat cxoffice niet echt gentoo ondersteund ofzo.... en ik moet zeggen, toen ik office 2000 installeerde was het na een herboot opeens verdwenen!
En voor die office xp van mij moet je zo'n apart bestand overschrijven - snap je wat ik bedoel - en op die manier werken wil ik toch wel vermijden :p Zeker onder linux....
_________________
LinuxUser: #310384
Back to top
View user's profile Send private message
polle
Veteran
Veteran


Joined: 28 Feb 2003
Posts: 1498
Location: Belgium

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 2:29 pm    Post subject: Reply with quote

ik draai hier windows2000 op vmware (athlon600 en 512mb ram) en dat gaat vlot, respons is iets trager en met dga seting te veranderen in xf86config loopt windows nu in fullscreen
dus met jouw systeem zou dat toch zeker moeten lukken
Back to top
View user's profile Send private message
rockfly
Apprentice
Apprentice


Joined: 27 Apr 2003
Posts: 179

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 1:38 pm    Post subject: Reply with quote

trouwens over dat je geen su meer hebt, komt waarschinlijk dat je gebruiker niet meer lid is van de groep wheel, dus ook niet meer su kan gebruiken,
Back to top
View user's profile Send private message
xentric
Guru
Guru


Joined: 16 Mar 2003
Posts: 410
Location: Netherlands

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 3:26 pm    Post subject: Re: etc-update Reply with quote

PieterB wrote:
Ik verdenk etc-update, of liever mezelf, van deze problemen, ik heb namelijk niet echt opgelet en bepaalde belangrijke bestanden (profile, ...) laten vervangen door de updates. Dus nu mijn derde vraag: hoe gebruik ik dan het best etc-update....?

Probeer cfg-update eens ipv etc-update... ik heb cfg-update speciaal geschreven
omdat zoveel mensen hun configuratie bestanden verknallen met etc-update.

Mijn script is geintegreerd met het emerge commando zodat het alle wijzigingen in de
configuratie files kan bijhouden. Als een configuratie file ooit door jou zelf veranderd is
dan staat het script geen automatisch updaten toe. Het opent een grafisch scherm (xxdiff)
met de oude en nieuwe file en laat jou selecteren welke verschillen er in de nieuwe file
moeten komen.
_________________
When all else fails, read the manual...
Registered Linux User #340626
Back to top
View user's profile Send private message
frocksii
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Nov 2003
Posts: 91

PostPosted: Tue Mar 16, 2004 9:12 am    Post subject: Reply with quote

PieterB wrote:
Quote:

kzou dat laatste doen. Windows blijkt echt wel veel ram te vreten. Ik zat in mijn laptop met 256 mb en windows wou daar absoluut niet op draaien, kheb er onlangs 512 laten bijsteken, en nu blijkt plots dat windows wel soepel loopt. En dus heb ik wel mijn vragen bij windows via vmware, dat moet echt gewoon zwaar zijn.


Dat is toch wel raar hoor... ik heb zelf al eens windows 2003 'getest' met 256MB... komt namelijk bijna 100% overeen met een kale xp met wat servers/services ingebouwd....


mijn xp is natuurlijk niet kaal in de eerste plaats, en als tweede zit in deze laptop nog altijd een trage 4200 rpm-schijf. Dit is iets wat swappen enorm traag maakt, en dat maakt windows zo traag. Ik weet niet excact hoe het komt, maar linux is op dat vlak qua geheugenmanagement blijkbaar een stuk lichter.

frocksii
Back to top
View user's profile Send private message
seppe
Guru
Guru


Joined: 01 Sep 2003
Posts: 431
Location: Hove, Antwerp, Belgium

PostPosted: Tue Mar 23, 2004 12:43 pm    Post subject: Re: etc-update Reply with quote

PieterB wrote:
Is win4lin beter - lees 'lichter' (met office xp en win98 dan?)

Ja! Win4Lin gaat véél sneller dan VMWare en gaat volgens mij zelfs sneller dan een 'gewone' win98. Het grote nadeel is dat win4lin enkel win9x/ME ondersteunt, en niet win 2k/XP wat wel ambetant is als je VB .NET nodig hebt voor 't school en daarvoor dus nog steeds moet dual booten :(
_________________
nitro-sources, because between stable and experimental there exists only speed

Latest release I made: 2.6.13.2-nitro1
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum