Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Chello Kabel Troubles
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
duh
n00b
n00b


Joined: 14 Jul 2003
Posts: 27
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Oct 12, 2004 12:22 pm    Post subject: Chello Kabel Troubles Reply with quote

Hoi,

Ik heb afgelopen weekend een oude pc volledig geinstalleerd met Gentoo Linux meegegeven aan een vriend van me in Eindhoven omdat hij een nieuw servertje nodig had (fileserver/firewall/webserver/etc). Hij stond bij mij toch al een poosje stof te vreten dus kon ik hem net zo goed aan hem meegeven.

Nu heeft ie hem aan zijn kabelmodem gehangen en bij de chello helpdesk zijn MAC adres laten resetten (immers; er zit een andere netwerkkaart in de gentoo server) en geprobeerd zijn nieuwe MAC adres in te stellen.

Volgens mij zou hij nu via DHCP een intern ip moeten krijgen van chello (192.168.x.x) en via lynx (door te browsen naar een willekeurig url) zijn MAC adres via de chello pagina's aan kunnen passen, maar hij kreeg geen lease.

Nu heeft ie de 3com uit zijn server in zijn windows pc gezet en via windows het mac adres geregistreerd en dat werkte prima zegt ie.

Daarna heeft ie de nic weer in de gentoo server gestopt en opgestart maar wederom geen lease via dhcp.

De netwerkkaart werkte 100% zeker (want hij heeft bij mij gewoon gedraaid). Het enige wat ik eigenlijk kan bedenken is dat bijvoorbeeld de 3com op 100Mbit staat en de modem op 10 ofzo en dat ze dus niet babbelen maar ik zit helaas in utrecht en hij in eindhoven dus ik kan niet ff snel kijken hoe het zit.

Wie heeft er hier allemaal ervaring met chello en weet misschien meer over eventuele problemen met chello?

Jeroen
Back to top
View user's profile Send private message
BlackEdder
Advocate
Advocate


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 2588
Location: Dutch enclave in Egham, UK

PostPosted: Tue Oct 12, 2004 12:50 pm    Post subject: Reply with quote

Zijn de gegevens in /etc/conf.d/net wel juist?
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Tue Oct 12, 2004 12:51 pm    Post subject: Re: Chello Kabel Troubles Reply with quote

Quote:
....omdat hij een nieuw servertje nodig had (fileserver/firewall/webserver/etc)...

Normaal gezien zet je de firewall op een aparte machine, maar als je te weinig systemen hebt dan zal het wel moeten zeker...

Quote:
Nu heeft ie hem aan zijn kabelmodem gehangen en bij de chello helpdesk zijn MAC adres laten resetten (immers; er zit een andere netwerkkaart in de gentoo server) en geprobeerd zijn nieuwe MAC adres in te stellen.

Wat is dat voor een achterlijke provider ?!? Ik zit ook met een kabelmodem bij een Belgische provider (telenet) maar zij maken er geen problemen van als je een andere netwerkkaart aan je kabelmodem hangt. Ik moet gewoon een paar kwartier wachten tot ze mijn mac zijn vergeten.

Quote:
Volgens mij zou hij nu via DHCP een intern ip moeten krijgen van chello (192.168.x.x) en via lynx (door te browsen naar een willekeurig url) zijn MAC adres via de chello pagina's aan kunnen passen...

WTF ? nog nooit van zo'n vreemde procedure gehoord.Ben je hier zeker van ?

Quote:
Daarna heeft ie de nic weer in de gentoo server gestopt en opgestart maar wederom geen lease via dhcp.

Herkende de kernel de netwerkkaart eigenlijk ?
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam
Back to top
View user's profile Send private message
Rainmaker
Veteran
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1650
Location: /home/NL/ehv/

PostPosted: Tue Oct 12, 2004 1:15 pm    Post subject: Reply with quote

gewoon weer bellen naar chello

Moeten ze weer het modem resetten.,,

Ik heb ook chello, ben laatst 3 kwartier bezig geweest dat voor elkaar te krijgen.

Modem heeft idd een beveiliging op MAC adres...

Gewoon stekker van je modem er een uur uit laten werkt bij sommige modems ook.
_________________
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.
Back to top
View user's profile Send private message
duh
n00b
n00b


Joined: 14 Jul 2003
Posts: 27
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Oct 12, 2004 2:01 pm    Post subject: Reply with quote

Blackedder >> /etc/conf.d/net klopt helemaal

Garo >> sja het klinkt bizar maar zo gaat dat blijkbaar toch echt met chello :) Hij belde de chello helpdesk en die konden zijn mac adres resetten maar niet aanpassen ('ik krijg daar een grijs vlakje dus dat kan ik niet aanpassen' ;)). De nic werkte gewoon met de kernel want ik heb hem thuis werkend aan die vriend meegegeven. Ook volgens ftp://ftp.chello.nl/pub/chello/chello_handbuch/chello_handbuch.pdf zou het gewoon via DHCP moeten gaan werken (waarom hebben ze alleen een duitse en een hongaarse handleiding?!)

Rainmaker >> ik zal hem ff deze thread geven, misschien dat het dan beter gaat ;) Thanx :)
Back to top
View user's profile Send private message
Darkness
n00b
n00b


Joined: 28 Dec 2002
Posts: 59

PostPosted: Tue Oct 12, 2004 5:01 pm    Post subject: Reply with quote

dhcpcd installeren :p

chello geeft je geen 192.168.x.x ip maar een gewoon internet ip alleen de routing will nog niet bij sommige modems (met mac check) god mag weten waarom ze dit doen, gezien je met een wireless router ook zomaar security leaks kan veroorzaken, dus het binden van een mac aan een ip is pure onzin als het om aansprakelijkheid gaat :p

Imho krijg je het volgende:

.0 nic erin, modem mac resetten (indien nodig, is dit in windows gebeurd is er geen probl meer)
.1 check /etc/conf.d/net
.2 /etc/init.d/net.eth0 restart
.3 ifconfig eth0
.4 less /etc/resolve.conf

.3 zou gevuld moeten zijn met een internet ip (Zo niet, bel chello dat je geen ip krijg van het modem, de dhcp server, gewoon de dombo uithangen :p )
.4 zou door dhcpcd ingevult moeten zijn
_________________
Kernel 2.6.+, CPU Celeron 2.4 GHz, Memory 512 DDR, Disk 167GB, NVidia GeForce le 5700, LG Flatron 775FT, DVD 16x, Plextor (cdrw) 16x, SB Live, 3Com 10/100, CyMotion Linux , LogiMouseMan.
Back to top
View user's profile Send private message
Rainmaker
Veteran
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1650
Location: /home/NL/ehv/

PostPosted: Wed Oct 13, 2004 12:02 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
chello geeft je geen 192.168.x.x ip maar een gewoon internet ip alleen de routing will nog niet bij sommige modems


Nee, is een 10.0.x.x adres... Probeer maar es een keer je rekening niet op tijd te betalen :P
_________________
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.
Back to top
View user's profile Send private message
duh
n00b
n00b


Joined: 14 Jul 2003
Posts: 27
Location: Utrecht

PostPosted: Wed Oct 13, 2004 7:49 am    Post subject: Reply with quote

Zucht....

Na nog wat heen-en-weer gebel bleek dat onderin zijn /etc/conf.d/net nog een regeltje default gateway uncommented stond (naar 192.168.1.1 die niet eens bestaat) dus dan gaat het natuurlijk never nooit niet werken. :)

Maar goed, het werkt nu (afgezien van emerge errors in een andere thread ;))

In ieder geval bedankt voor de reacties! Thanx!

Jeroen
Back to top
View user's profile Send private message
BlackEdder
Advocate
Advocate


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 2588
Location: Dutch enclave in Egham, UK

PostPosted: Wed Oct 13, 2004 9:45 am    Post subject: Reply with quote

Je zorgt zo wel voor een slechte naam voor linux users eh :)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum