Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Reiser4 hoe moet dat?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mallaka
n00b
n00b


Joined: 17 Jan 2004
Posts: 16

PostPosted: Fri Oct 15, 2004 6:17 pm    Post subject: Reiser4 hoe moet dat? Reply with quote

Kan iemand mij vertellen hoe ik een reiser4 file system kan maken? Ik heb al uitgebreid gezocht in het forum maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb op mijn systeem nog ruimte om eventueel de gehele root te verplaatsen naar de nieuwe reiser4 partitie.

Wie heeft een duidelijke handleiding of link voor mij?

Alvast bedankt!

Mallaka
Back to top
View user's profile Send private message
vandorp
n00b
n00b


Joined: 08 May 2004
Posts: 56

PostPosted: Sat Oct 16, 2004 12:06 am    Post subject: Reply with quote

Wat jij nodig hebt, is een kernel die Reiser4 ondersteunt.

Op dit moment ondersteunt de "standaard kernel", oftewel de vanilla kernel, geen reiser4. Je moet dus je kernel sources patchen zodat-ie die reiser4 heeft. Gentoo-dev-sources is wel op allerlei manieren gepatchd, maar reiser4 zit er niet in. Jou zou dus zelf kunnen patchen (weet ff niet hoe, sorry), of bijvoorbeeld love-sources of nitro-sources kunnen installeren. Ik heb hier love-sources (niet draaien omdat ik nvidia-drivers niet aan de gang krijg, maar ik heb wel de sources), en daar zit 't bij de kernel-configuratie in:

- File Sytems
- Reiser4 (EXPERIMENTAL very fast general purpose filesystem)

Kernel compilen met die optie (misschien ook " Use larger keys on reiser4 tree" enablen, ik heb geen idee, maar da' s een anderen vraag) en verder ook reiser4progs emergen. en dan met mkfs.reiser4 een filesyteem aanmaken. In /etc/fstab staat dan iets zoals:

Code:

/dev/hda?               /mnt/reiser4testpartition    reiser4         rw,noauto,noatime      0 0


Ik heb 't wel eens bij nitro-sources aan de gang gehad en ik kon er files heen copien en weer lezen, verder niet getest. Ik zou uitkijken met m'n / partitie of andere belangrijke zaken er op zetten. Reiser 4 is experimenteel, en kernels met zo'n patch ook (volgens mij). Ik heb nog geen negatieve verhalen gehoord over Reiser 4, maar een filesysteem is niet echt iets waarmee ik risici's ga nemen.
Back to top
View user's profile Send private message
infirit
l33t
l33t


Joined: 11 Jan 2003
Posts: 778
Location: Hoofddorp / The Netherlands

PostPosted: Thu Dec 16, 2004 2:01 am    Post subject: Reply with quote

Reiser4 zit nu in mm-sources maar die ziijn wat experimenteler/onstabiel. Er zijn sinds kort patches beschikbaar van Namesys (de reiser4 mensen) voor de stabiele kernel versies 2.6.9 en 2.6.10_rc1. Zie ftp://ftp.namesys.com/pub/reiser4-for-2.6/
_________________
EASY TO INSTALL = Difficult to install, but instruction manual has pictures.
Join the adopt an unanswered post initiative today
Back to top
View user's profile Send private message
yngwin
Retired Dev
Retired Dev


Joined: 19 Dec 2002
Posts: 4572
Location: Suzhou, China

PostPosted: Mon Dec 20, 2004 3:29 pm    Post subject: Reply with quote

Ik kan nitro-sources aanbevelen, verder moet je libaal en reiser4progs emergen, dan kun je met een reiser4-enabled kernel een reiser4 partitie aanmaken. Zoek eens goed op de forums, er is genoeg info te vinden.
_________________
"Those who deny freedom to others deserve it not for themselves." - Abraham Lincoln
Free Culture | Defective by Design | EFF
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum