Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Monta monituista kyssäriä
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish
View previous topic :: View next topic  
Author Message
suikka
n00b
n00b


Joined: 13 May 2004
Posts: 52

PostPosted: Sat Jan 29, 2005 1:41 pm    Post subject: Monta monituista kyssäriä Reply with quote

terve

asentelin gentoon ja tuli pientä ongelmaa.. asensin root-tail softan joka käynnistyy automaattisesti fluxboxin käynnityessä.. ongelmana on vain se, että root-tail ikkuna häviää heti käynnistyttyään..

mutta jos siirrän jotain tuon root-rail ikkunan päälle, esim aterm ikkunan, ja siirrän sen sitten pois ilmestyy tuo root-tail ikkuna näkymään ja toimii moitteettomasti..

eli siis kyseessä on on jonkun sortin refresh ongelma fluxboxin käynnistyessä.. oisko tuo kenties hoidettavissa xorg.conf:ia puukottamalla ?


Last edited by suikka on Mon Jan 31, 2005 6:52 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
pussi
l33t
l33t


Joined: 08 May 2004
Posts: 727
Location: Finland

PostPosted: Sat Jan 29, 2005 4:49 pm    Post subject: Reply with quote

Kuulostaa siltä että fluxboxin taustakuva ja root-tail eivät oikein tykkää toisistaan. Voisit koittaa taustakuvan asettamista esimerkiksi Esetroot:lla jonka saat kun asennat etermin. Toisaalta voit korvata root-tailin myös täysin läpinäkyvällä terminaalilla ja taililla tai torsmolla.
Back to top
View user's profile Send private message
suikka
n00b
n00b


Joined: 13 May 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 6:51 am    Post subject: Reply with quote

sain tuon "ongelman" hoidettua xrefresh komennolla..

aattelin jatkaa tähän samaan topiciin muilla kysymyksillä..
1. asensin portagella root-tail ja syslog-ng ohjelmat.. mutta kirjautuessa normaalilla käyttäjällä fluxboxiin ei tietenkään ole oikeuksia lukea tuota /var/log/messages tiedostoa.. miten saan tuohon tiedostoon pysyvästi lukuoikeudet ilman että olen root.. syslog-ng:n voi käynnistää vain root joten tuo logi on heti normaalikäyttäjien ulottumattomissa.. tietysti voin joka kerta antaa oikeudet muillekin sen tiedoston lukemiseen heti syslog-ng:n käynnistymisen jälkeen mutta onko tähän mitään automaattista menetelmää ?

2. miten saan .fluxbox/apps tiedostoon määriteltyä käynnistettävälle ohjelmalle työpöydän numeron mille tuo ohjelma tulisi avata..?

3. miten linuxissa määritellään "oikealla" tavalla käynnistyksen aikana käynnistyvät ohjelmat ? esim jos tahdon lisätä tuohon listaan jotain ohjelmia tai päinvastoin..

4. olen määrittänyt fstab:iin mountattavat asemat, mutta niiden mounttaaminen ei onnistu vaan tulee seuraava ilmoitus :
mount: fs type ntfs not supported by kernel.
löysin tähän ongelmaan ratkaisun googlea kahlatessani,
-> insmod /lib/modules/2.4.18-3custom/kernel/fs/ntfs/ntfs.o
mutta miten saan tuon modulin automaattisesti ladattavaksi käynnistyksen yhteydessä ?

5. käytössäni on msi k8n neo2 emo joka siis käyttää nforce3 250 piirisarjaa.. koitin asentaa alsan, jotta saisin äänet toimimaan, siinä kuitenkaan onnistumatta.. käytin ohjeena gentoon omaa ohjetta joka löytyy täältä.. http://www.gentoo.org/doc/en/alsa-guide.xml
olisikohan jollain lisää ohjeita tuon alsan asentamiseen ?


tässä muutamia mieleen tulevia kysymyksiä..
Back to top
View user's profile Send private message
pussi
l33t
l33t


Joined: 08 May 2004
Posts: 727
Location: Finland

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 10:50 am    Post subject: Reply with quote

sukka wrote:
1. asensin portagella root-tail ja syslog-ng ohjelmat.. mutta kirjautuessa normaalilla käyttäjällä fluxboxiin ei tietenkään ole oikeuksia lukea tuota /var/log/messages tiedostoa.. miten saan tuohon tiedostoon pysyvästi lukuoikeudet ilman että olen root.. syslog-ng:n voi käynnistää vain root joten tuo logi on heti normaalikäyttäjien ulottumattomissa.. tietysti voin joka kerta antaa oikeudet muillekin sen tiedoston lukemiseen heti syslog-ng:n käynnistymisen jälkeen mutta onko tähän mitään automaattista menetelmää ?

Itselläni ainakin tuo toimii suoraan ilman säätöjä, tai sitten kerran vaihdettuani tiedoston oikeudet asia korjaantui.
sukka wrote:
3. miten linuxissa määritellään "oikealla" tavalla käynnistyksen aikana käynnistyvät ohjelmat ? esim jos tahdon lisätä tuohon listaan jotain ohjelmia tai päinvastoin..

rc-update on gentoossa oikea tapa. Jos haluat jotain random komentoja (ohjelmia) suoritettavan käynnistyksessä lisää ne /etc/conf.d/local.start
tiedostoon ja tarkista että local käynnistyy automaattisesti eli se näkyy "rc-update show"ssa.
sukka wrote:
4. olen määrittänyt fstab:iin mountattavat asemat, mutta niiden mounttaaminen ei onnistu vaan tulee seuraava ilmoitus :
mount: fs type ntfs not supported by kernel.
löysin tähän ongelmaan ratkaisun googlea kahlatessani,
-> insmod /lib/modules/2.4.18-3custom/kernel/fs/ntfs/ntfs.o
mutta miten saan tuon modulin automaattisesti ladattavaksi käynnistyksen yhteydessä ?

Moduulit saat ladattua käynnistettäessä lisäämällä ne tiedostoon /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6/2.4 riippuen kernel versiosta. Lisäksi voit lisätä nfts tuen suoraan kerneliin jos configuroit sen itse.
Tiedostojen sijainnit eivät välttämättä menneet ihan oikein koska en nyt itse pääse niitä tarkistamaan, anteeksi siitä ja onnea. :wink:

EDIT: Korjaus /etc/modules.d/autoload/kernel-2.6/2.4 -> /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6/2.4 ja /etc/conf.d/local -> /etc/conf.d/local.start


Last edited by pussi on Mon Jan 31, 2005 8:23 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
suikka
n00b
n00b


Joined: 13 May 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 2:40 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:

Itselläni ainakin tuo toimii suoraan ilman säätöjä, tai sitten kerran vaihdettuani tiedoston oikeudet asia korjaantui.


mitenkäs annoit nuo oikeudet ? itse olen koittanut säätää chmodilla mutta ne palautuvat takaisin defaultiksi bootissa.. olen myös vaihtanut tuon /var/log/messages tiedoston grouppia mutta sekin palaa takaisin rootiksi heti bootissa..

ja toinen kyssäri heti perään.. torsmoa käynnistäessä tulee vain seuraava ilmoitus..
torsmo: drawing to root window
mutta kuitenkaan torsmo ei ilmesty mihinkään.. olen koittanut conffi fileillä ja ilman..
Back to top
View user's profile Send private message
pussi
l33t
l33t


Joined: 08 May 2004
Posts: 727
Location: Finland

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 8:34 pm    Post subject: Reply with quote

suikka wrote:
Quote:

Itselläni ainakin tuo toimii suoraan ilman säätöjä, tai sitten kerran vaihdettuani tiedoston oikeudet asia korjaantui.


mitenkäs annoit nuo oikeudet ? itse olen koittanut säätää chmodilla mutta ne palautuvat takaisin defaultiksi bootissa.. olen myös vaihtanut tuon /var/log/messages tiedoston grouppia mutta sekin palaa takaisin rootiksi heti bootissa..

Hupsista. Muistinkin väärin. Muokkaappa /etc/syslog-ng/syslog-ng.conf tiedostoa niin että sielä töytyy seuraava rivi:
Code:
destination messages { file("/var/log/messages" perm(0644));  };
"perm(0644)" kohta on erityisen tärkeä sillä sillä säädetään logitiedoston oikeudet.
suikka wrote:
ja toinen kyssäri heti perään.. torsmoa käynnistäessä tulee vain seuraava ilmoitus..
torsmo: drawing to root window
mutta kuitenkaan torsmo ei ilmesty mihinkään.. olen koittanut conffi fileillä ja ilman..
Tämän kaltaiset ongelmat ovat käsittääkseni melko yleisiä torsmon ja gnomen tai KDEn kanssa, mutta fluxboxissa ei pitäisi ongelmia tulla.
Back to top
View user's profile Send private message
suikka
n00b
n00b


Joined: 13 May 2004
Posts: 52

PostPosted: Tue Feb 01, 2005 5:36 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:

Hupsista. Muistinkin väärin. Muokkaappa /etc/syslog-ng/syslog-ng.conf tiedostoa niin että sielä töytyy seuraava rivi:[code]destination messages { file("/var/log/messages" perm(0644)); };


kiitos tosi paljon vastauksistasi.. mutta vielä joudun vaivaamaa oman taitoni ollessa hyvin rajallinen..

miten saan metalog:n logeihin samalla tapaa lukuoikeudet ? koitin samaa kikkaa conffiin siinä kuitenkaa onnistumatta
Back to top
View user's profile Send private message
Obi-Lan
Apprentice
Apprentice


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 230
Location: Riihimäki

PostPosted: Tue Feb 01, 2005 5:57 pm    Post subject: Reply with quote

Torsmon saa piirtyyn Gnomessa ainakin oikein kun lisää .torsmorc asetusfileen
Code:
own_window yes
.
Back to top
View user's profile Send private message
pussi
l33t
l33t


Joined: 08 May 2004
Posts: 727
Location: Finland

PostPosted: Tue Feb 01, 2005 6:51 pm    Post subject: Reply with quote

suikka wrote:
Quote:

Hupsista. Muistinkin väärin. Muokkaappa /etc/syslog-ng/syslog-ng.conf tiedostoa niin että sielä töytyy seuraava rivi:[code]destination messages { file("/var/log/messages" perm(0644)); };


kiitos tosi paljon vastauksistasi.. mutta vielä joudun vaivaamaa oman taitoni ollessa hyvin rajallinen..

miten saan metalog:n logeihin samalla tapaa lukuoikeudet ? koitin samaa kikkaa conffiin siinä kuitenkaa onnistumatta
En osaa valitettavasti metalogin kanssa auttaa, mutta google on kaveri tällaisissa tilanteissa. ;)
Back to top
View user's profile Send private message
suikka
n00b
n00b


Joined: 13 May 2004
Posts: 52

PostPosted: Tue Feb 01, 2005 9:20 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
En osaa valitettavasti metalogin kanssa auttaa, mutta google on kaveri tällaisissa tilanteissa. ;)


no nyt sain tuon homman toimimaan.. tuo onnistui ihan perinteisesti säätämällä oikeudet kuntoon.. eivätkä ne edes resetoidu bootissakaan..

eli siis kun säädin kuntoon metalogin ja sain toimimaan nuo logit normi käyttäjällä. tämän jälkeen poistin syslog-ng:n "emerge -C syslog-ng" komennolla.. poistin syslog-ng:n myös rc-updatella..
mutta nyt kun esim käynnistän http-serverin komennolla "/etc/init.d/apache2 start" tulee seuraavaaia rivejä x määrä
Code:
/sbin/runscript.sh: line 95: syslog-ng: command not found


mikähän tämän nyt mahtaa aiheuttaa ? ja miten poistan ko "virheen" ??
paikansin hieman tuota ongelmaa lisää.. käynnistäessä linuxia tulee lisää virheitä jotka sijoittuvat /var/lib/init.d/depcache tiedostoon.. tälläiset rivit aiheuttaa ongelmia..
myservice="/etc/init.d/syslog-ng
case $(sed 's/#.*//' /etc/syslog-ng/syslog-ng.conf) in

eli siis koneellani ei enää ole tuota syslog-ng:tä, joten miten korjaan tuon ongelman ?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum