Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
software raid vragen
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MatteBE
n00b
n00b


Joined: 20 Aug 2005
Posts: 2

PostPosted: Sat Aug 20, 2005 12:28 pm    Post subject: software raid vragen Reply with quote

Hallo,

Ik heb zojuist een servertje up and running gekregen. Nu heb ik nog een extra hdd vast gekregen en zou ik graag met sofware raid 1 voor meer data veiligheid zorgen. Kan ik zonder alles opnieuw te installen mijn root partitie omvormen tot een raid partitie? Indien dit gaat, iemand een goeie link naar een tutorial?

*edit*

Nog enkele specs van gentoo install: kernel 2.6.12 en bestandssysteem is ext3 op de root partitie.

Greetz
Back to top
View user's profile Send private message
coax
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2003
Posts: 231
Location: Antwerp - Belgium

PostPosted: Sat Aug 20, 2005 1:00 pm    Post subject: Reply with quote

Zou moeten gaan.
Ge kunt heel uw harde schijf mirrorren door (best van ne live cd ofzo) dd te gebruiken.

dd if=/dev/hda of=/dev/hdb

(if = input, of = output, zeer belangrijk :))

En dan vanop de livecd uw raid instellen, uw array mounten, en dan uw raid terug instellen op de array zelf.

Ik zou in ieder gevall eerst proberen te backuppen.
_________________
- There is no such thing as having too many computers -
Back to top
View user's profile Send private message
MatteBE
n00b
n00b


Joined: 20 Aug 2005
Posts: 2

PostPosted: Sat Aug 20, 2005 1:19 pm    Post subject: Reply with quote

https://forums.gentoo.org/viewtopic-t-253567.html Ik heb een guide gevonden die zo ongeveer doet wat je in het kort hebt gezegd. Hier gaan ze wel van een oude schijf naar een nieuwe. Maar die stap zou ik dus kunne overslaan. Mijn situatie is nu zo:

/dev/hdc
/boot 128M ext2
/swap 512M
/ 20G ext3

/dev/hdb
/backup 20G ext3 ( is nagenoeg een 1 op 1 kopie van /dev/hdc enkel /proc en /dev zitten der niet mee op )
/storage 20G ext3 ( niet in gebruik atm )

Het geen ik nu van plan ben is eerst alles van /backup moven naar /storage. Daarna op /dev/hdb iedentieke partities maken zoals op /dev/hdc.

Daarna zoals je zei dd if=/dev/hdc of=/dev/hdb uitvoeren. Opmerking: gaat die ook niet de partitie structuur enzo van hdb naar de knoppen helpen? Is
cat /dev/hdc1 > /dev/hdb1 en cat /dev/hdc3 > /dev/hdb3 geen betere oplossing? ( maar wat dan met grub -_- ). Ik ga hier eerst nog eens goed nadenken hoe ik het precies ga aanpakken.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum