Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
EVMS / LVM2 zonder data verlies?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
andrewf
n00b
n00b


Joined: 16 Mar 2004
Posts: 71
Location: Gent, Belgium

PostPosted: Tue Nov 22, 2005 10:35 am    Post subject: EVMS / LVM2 zonder data verlies? Reply with quote

Ik heb momenteel 3 HD's (40G+60G+160G) met data op.
Is het mogelijk deze 3 disks samen te voegen met evms of lvm2 zonder dat ik de data erop kwijt ben?

De bedoeling is gewoon de 3 disks als JBOD/spanning te gebruiken (geen RAID) , kan ik dan best voor evms of voor lvm2 kiezen?
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Nov 24, 2005 10:39 am    Post subject: Re: EVMS / LVM2 zonder data verlies? Reply with quote

andrewf wrote:
Ik heb momenteel 3 HD's (40G+60G+160G) met data op.
Is het mogelijk deze 3 disks samen te voegen met evms of lvm2 zonder dat ik de data erop kwijt ben?

De bedoeling is gewoon de 3 disks als JBOD/spanning te gebruiken (geen RAID) , kan ik dan best voor evms of voor lvm2 kiezen?


Met LVM2: Nee, PVCreate = formatteren.

Wat je wel kan doen is 1 van je schijven leeghalen (liefst de 60)

Dan met 1 schijf je LVM volume bouwen, daarna de 40 overpompen naar de 60.
Daarna de 40 toevoegen aan je LVM setje... dan heb je 100Mb beschikbaar op je LVM volume.... dan de 160 nog ;)


Lvm2 werkt altijd goed. evms geen ervaring mee.
Back to top
View user's profile Send private message
andrewf
n00b
n00b


Joined: 16 Mar 2004
Posts: 71
Location: Gent, Belgium

PostPosted: Thu Nov 24, 2005 3:45 pm    Post subject: Reply with quote

Heb het ondertussen ongeveer gedaan zoals je zei.
Schijf per schijf kopieren en aan de VG toevoegen.

Ik heb enkel nog een vraagje:
mocht 1 van de 3 schijven het begeven, ben ik dan alles kwijt? of kan ik wat er op de 2 overige stond nog gedeeltelijk redden? (ik heb geen stiping gebruikt)
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Nov 24, 2005 6:58 pm    Post subject: Reply with quote

andrewf wrote:
Heb het ondertussen ongeveer gedaan zoals je zei.
Schijf per schijf kopieren en aan de VG toevoegen.

Ik heb enkel nog een vraagje:
mocht 1 van de 3 schijven het begeven, ben ik dan alles kwijt? of kan ik wat er op de 2 overige stond nog gedeeltelijk redden? (ik heb geen stiping gebruikt)


Dan ben je alle files kwijt die fysiek op die schijf stonden. Echter, wees erop voorbereid dat als je root-partitie ( de / dus) deel uitmaakt van je LVM group, dat je systeem dan niet wil bootten tot het kapotte gedeelte uit de volume group is verwijderd.

Ikzelf richt mijn systeem altijd in met een extra "root" filesysteem buiten LVM op, waarop een rescue-linux staat. (soort bootcd, op harddisk dus)

mijn partitie-tabel ziet er dan ongeveer zo uit:
Code:

/dev/sda1 [boot]
/dev/sda2 [root-rescue]
/dev/sda3 [swap]


/dev/sda4 [LVM]
/dev/sdb [LVM]
/dev/sdc [LVM]

Waarbij mijn LVM dus 1 grote Volume group is die het hele systeem bevat. Dit zou ik ook kunnen uitpartitioneren maar ik zie daarvan het nut niet zo.

Origineel was het nut namelijk dat je systeem nog kan bootten als er iets mis is met een andere partitie (bijv. logging schrijft /var 100% vol) maar met huidige schijfgroottes is de kans bij thuisgebruik daarop nagenoeg nihil.

Ondertussen heb ik een stuk over EVMS gelezen, ik denk dat ik daar ook eens mee ga oefenen, klinkt leuk.
Back to top
View user's profile Send private message
andrewf
n00b
n00b


Joined: 16 Mar 2004
Posts: 71
Location: Gent, Belgium

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 9:27 pm    Post subject: Reply with quote

Mijn boot, root en swap partities staan op een 4e schijf dus das al een risico minder.
De LVM was voor de 'fileserver' partitie, waar er vooral losse bestanden op staan.
Back to top
View user's profile Send private message
infirit
l33t
l33t


Joined: 11 Jan 2003
Posts: 778
Location: Hoofddorp / The Netherlands

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 10:02 pm    Post subject: Re: EVMS / LVM2 zonder data verlies? Reply with quote

shinadul wrote:
Met LVM2: Nee, PVCreate = formatteren.

Dit is niet geheel waar :!:

pvcreate maakt aan het begin van de harddisk of partitie een "volume group descriptor" aan. De eventuele data bestaat dan nog steeds. Zodra er binnen de pv een lv aangemaakt word en er word een fs opgemaakt dan pas zal er data overschreven worden. Dus PVCreate != formatteren maar mkfs is dat wel :wink:
_________________
EASY TO INSTALL = Difficult to install, but instruction manual has pictures.
Join the adopt an unanswered post initiative today
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Dec 22, 2005 9:25 am    Post subject: Re: EVMS / LVM2 zonder data verlies? Reply with quote

infirit wrote:
shinadul wrote:
Met LVM2: Nee, PVCreate = formatteren.

Dit is niet geheel waar :!:

pvcreate maakt aan het begin van de harddisk of partitie een "volume group descriptor" aan. De eventuele data bestaat dan nog steeds. Zodra er binnen de pv een lv aangemaakt word en er word een fs opgemaakt dan pas zal er data overschreven worden. Dus PVCreate != formatteren maar mkfs is dat wel :wink:


Uiteraard. Maar ik probeerde het simpel te houden voor degenene die niet/nooit met LVM gewerkt hadden.

MKFS is ook nog ongedaan te maken, alhoewel een stuk moeilijker.

In de practische zin van het woord is PVcreate wel degelijk formatteren. Zonder 'rescue' tools kom je namelijk niet meer bij je data.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum