View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Maumau n00b
|
Posted: Fri Aug 03, 2007 11:30 am Post subject: Linux wanhaan koneeseen? |
|
|
Itselläni on vanha (1995-96 aikoihin kasattu) kone. Olen ajatellut asentaa Linuxia siihen, mutta löytyykö mitään siinä toimivaa linuxia? Kovo on todella pieni: 1,5 gt, ramia löytyy vissiin yli 256mt, ehkä jopa enemmän, prossu on joko 200 tai 233 mhz Pentium MMX. Saisiko esim. Gentoota toimimaan siinä, vaikka kääntämisessä kestäisi todella pitkään. Entäs muut Linukat? Mielellään tykkäisin KDEstä tai Fluxboxista ympäristönä. |
|
Back to top |
|
|
Obi-Lan Apprentice
|
Posted: Fri Aug 03, 2007 4:26 pm Post subject: |
|
|
Ei sille mitään estettä ole. Eniten rajoituksia aiheuttaa tilan vähäisyys, mutta fluxbox nyt ei paljoa tilaa tai tehoja vie. |
|
Back to top |
|
|
Maumau n00b
|
Posted: Fri Aug 03, 2007 5:12 pm Post subject: |
|
|
Gentoon kääntämisessä menisi varmaan tehoillani jonkin aikaa... Mitenkäs Debian KDEllä? |
|
Back to top |
|
|
Obi-Lan Apprentice
|
Posted: Fri Aug 03, 2007 6:19 pm Post subject: |
|
|
Yhtälailla sekin toimii. Tosin KDE tilantarvetta en osaa arvioida. |
|
Back to top |
|
|
Maumau n00b
|
Posted: Fri Aug 03, 2007 6:51 pm Post subject: |
|
|
Eikös asennuksessa pysty karsimaan turhat softat/paketit pois? Ettei tarvi KDEtä kaikilla kuorrutuksilla asentaa.
EDIT:
Mitenkäs tuon fluxboxin pystyisi asentamaan, kun ei ole laajakaistaa, vaan yhteys on kännykän kautta USB-piuhalla. Ei pysty apt-getiä käyttämään... |
|
Back to top |
|
|
Obi-Lan Apprentice
|
Posted: Sat Aug 04, 2007 2:46 pm Post subject: |
|
|
Pystyyhä ne. Itse lähden yleensä siitä pisteestä, että asennan aina vain täysin pakolliset paketit ja lähden sitten asennettuun systeemii buutattuani asentelemaan loppuja. |
|
Back to top |
|
|
unforcer n00b
|
Posted: Sun Aug 05, 2007 8:21 pm Post subject: |
|
|
Kannattaa varmana kääntää esim. distcc:llä tai sitten kokonaan toisella koneella paketit(optimoidut) valmiiksi ja sitten dumpata ne kiintolevylle. Tietä oikein mitenkä se käytännössä on mahdollista, mutta näin teoriassa ainakin?
Helpoin tietysti on hankkia 50e kunnollinen kone. |
|
Back to top |
|
|
Maumau n00b
|
Posted: Mon Aug 06, 2007 12:18 pm Post subject: |
|
|
Sattui olemaan tuossa Kubuntu 6.06:n romppu, ei jaksanut edes tekstipohjainen asennus käynnistyä. :) Yritän nyt saada DSL:n wörkkimään. |
|
Back to top |
|
|
micko Tux's lil' helper
|
Posted: Mon Aug 06, 2007 2:01 pm Post subject: |
|
|
DSL on kyllä semmoinen purkkaviritys, että oikein pelottaa. Joskus sillä yritin jotain hyödyllistä tehdä, mutta eipä siitä mitään tullut.
Sanoisin, että Debian on oikea valinta tuolle koneelle. KDE voi olla hieman raskas, mutta kyllä sekin kai toimii. Itse olen muutaman Debianin Xfce:llä virittänyt vastaavan tasoisiin koneisiin ja ne ovat ainakin toimineet hyvin. _________________ "If I could remember the names of all these particles, I'd be a botanist." - Enrico Fermi
micko@IrcNet, micko_@FreeNode |
|
Back to top |
|
|
Maumau n00b
|
Posted: Tue Aug 07, 2007 7:26 am Post subject: |
|
|
Jaksaakos Debianin asennus käynnistyä? Kaikki Live CD:t, joita olen kokeillut ovat heittäneet erroria, mistäs se johtuisi? BIOS? Tai ei kone vaan jaksa...
Jos asentaa Debianin Xfce:llä, eikös Fluxboxin paketin voi ladata erikseen, ja asentaa sitten kun asennus on valmis? |
|
Back to top |
|
|
pussi l33t
|
Posted: Tue Aug 07, 2007 10:03 am Post subject: |
|
|
auttaisi kyllä tietää millaista erroria sieltä tulee :)
mistään koneen jaksamisesta ei kyllä pitäisi olla kyse. |
|
Back to top |
|
|
micko Tux's lil' helper
|
Posted: Tue Aug 07, 2007 10:25 am Post subject: |
|
|
Maumau wrote: | Jaksaakos Debianin asennus käynnistyä? Kaikki Live CD:t, joita olen kokeillut ovat heittäneet erroria, mistäs se johtuisi? BIOS? Tai ei kone vaan jaksa...
Jos asentaa Debianin Xfce:llä, eikös Fluxboxin paketin voi ladata erikseen, ja asentaa sitten kun asennus on valmis? |
Kyllä Debianin asennus jaksaa, jos koneesta löytyy 256 megaa rammia. Olen asentanut Sargen 64 megatavun rammillakin ja 32 megan rammilla pelkkää debootstrappia käyttämällä. Kyseessä ei ole livecd vaan ihan pelkkä asennuslevy. _________________ "If I could remember the names of all these particles, I'd be a botanist." - Enrico Fermi
micko@IrcNet, micko_@FreeNode |
|
Back to top |
|
|
unforcer n00b
|
|
Back to top |
|
|
Sakarias n00b
|
Posted: Mon Aug 27, 2007 4:43 pm Post subject: |
|
|
Kyllä tuollaisella olen Red Hattia (6,7.3,8,9) joskus pyörittänyt. Monet asennuslevyt vaativat väh. 256Mt muistia ennenkuin suostuvat käynnistymään. swap osio kovalevyllä voi auttaa. tuolla koneella ei varmaan kannata kääntää qt3 tai kdelibs. Mutta saahan Gentoon asennettua myös binaareista. yrittäisin gentoon minimal CD:tä ja valmiiksikäännettyjä paketteja. Portage täyttää jo niin paljon levyä, että se pitää pakata tai hommata toinen isompi levy. _________________ ---
Sakarias |
|
Back to top |
|
|
|